Julia's Hart (2009)

Nederland

geregisseerd door Peter de Baan
met Monic Hendrickx, Sanne den Hartogh en Lidewij Mahler

Julia en Thomas zijn onafscheidelijk. Wanneer Julia overlijdt bij een auto-ongeluk wordt haar hart gebruikt voor een harttransplantatie. Thomas doet er nu alles aan om Julia's hart terug te krijgen.

Eén van de telefilms van 2009.

Op tv:

10 mei, 20.15 uur

avatar van Quentin
Leuke poster!

Klote film.

Zelfs geen stem waard?

Keek ´m met een half oog, dus kijk hem binnenkort nog eens. Maar vooral qua dialogen was het abominabel.

Vooruit, 2 sterren. Maar dan ben ik gul...

avatar van Lavigne
Ik hou nooit van Nederlandse films :S
Maar ga hem toch kijken denk ik.
Het plot spreekt me opzich wel aan.

avatar van stephan73
Slechtste telefilm van de afgelopen jaren. Wat begint als een quasi intelectuele romantische film, verzandt daarna in clichés.
Tot de helft was dit nog wel te aanvaarden, maar nadat Thomas de vrouw met het donorhart heeft gevonden zakt de film als een kaartenhuis in elkaar.

1 1/2*

avatar van SelmaDuim
Het gegeven is heel mooi. Wanneer degene waarvan je zielsveel houdt uit je leven wordt weggerukt wil je hemel en aarde bewegen om ook maar een klein beetje van de ander bij je te kunnen houden. Je gaat hopeloos op zoek naar manieren om de ander weer terug te krijgen, alles proberen om iemand niet te verliezen.... In zoverre is de film geslaagd, de boodschap is kraakhelder. Helaas is de uitwerking zo knullig, ik voelde soms bijna plaatsvervangende schaamte door de onhandige manier van vertellen van het verhaal. Wat acteerwerk betreft was ik ook niet bepaald overtuigd. Meer dan een 2,5 zit er wat mij betreft niet in.

Return to me (zelfde thema: donorhart dat reageert op voormalige partner) is stukken beter.

avatar van Yak
Yak
De film wist vooral niet te overtuigen doordat het allemaal zo onaf aanvoelde. Voortdurend aan het zoeken naar de juiste richting en de juiste snaar, maar in die zoektocht stokte de film een beetje in goede bedoelingen. Dat levert een film op die meeslepend wil zijn, maar het nergens wordt, en in plaats daarvan geregeld verzandt in oversentimenteel gedreutel. 2,5*

deTuinman
Kent iemand nog een soortgelijke film waarin het gegeven wel goed verwerkt is?

Dus een film over, zeg maar, de tegenstanders van een donatie, maar dan wel op een integere manier.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Na de beste Telefilm van deze serie vorige week volgt nu de slechtste tot nu toe en dat op een frustrerende manier, omdat er bijna gedurende de hele film echt steevast voor het verkeerde toontje, de verkeerde nadrukken en dergelijke wordt gekozen. Het is nogal een wankel gegeven, moeilijk geloofwaardig neer te zetten en dat lukt in deze film dan helaas ook helemaal niet.

Begin is nog wel aardig, al is de voice over tegelijk nogal boek-achtig en vertelt hij ook nogal een hoop dat ook gewoon te zien is. Maar eigenlijk al vanaf Julia's ongeluk gaat het helemaal mis met de film. De film hobbelt van karikaturale komedie (die huisgenoot van Thomas en vriendin bijvoorbeeld), naar weinig overtuigende romantiek (het moeilijkst is het om de aantrekkingskracht die de drager van het hart voor Thomas voelt geloofwaardig te krijgen, dat lukt dus ook helemaal niet) naar sentiment en niks komt uit de verf, mede door stijve, geforceerde dialogen. Het grootste probleem van de film zit 'm in een nogal zelfbewuste toon. Dat zorgt ervoor dat het thema nooit meer wordt dan een gimmick, een film die drijft op een geinig ideetje,

Uiteindelijk vooral een film waar de soms aardige losse puzzelstukjes zo slecht in elkaar passen dat het geheel eigenlijk mislukt is.

avatar van G.1Rl
Vond de film niet super slecht. Had alleen maar een beetje een slap verhaal, beetje slap acteerwerk, slechts een heel klein beetje voorspelbaar (sarcastisch bedoeld) dus nee, niet super slecht. Laten we het op gewoon slecht houden.

avatar van Nijmegen
starbright boy schreef:

helemaal gelijk!

avatar van Chainsaw
Een romantisch drama zonder ook maar een spatje chemie tussen de twee hoofdpersonen. Tja, dan vraag je ook om moeilijkheden. Het bijna gênante acteerwerk, de belabberde dialogen en het matige script zorgen ervoor dat de relatie tussen Julia en Thomas totaal niet uit de verf komt. De film mist elke vorm van spanning en emotie, verder dan het niveau van een gemiddelde aflevering van een soapserie komt het niet. Maar ook naast het duo is niet veel meer dan houterig acteerwerk en eendimensionale karakters te vinden. Of het moet de aardige (maar jammer genoeg weinig toevoegende) rol van Hendrickx zijn.

Het leek er dan ook sterk op dat de scenarioschrijvers er na het ongeluk totaal geen zin meer in hadden en dus maar wat begonnen af te raffelen. De film gaat van hot naar her, maar laat nergens ook maar een beetje indruk achter. En ook visueel blijft het allemaal maar wat oppervlakkig. Op zich had er best wat amusants gedaan kunnen worden met het leuke uitgangspunt, maar het resultaat is een heel stuk minder florissant. Zonder meer de slechtste van de vier telefilms die ik dit jaar heb gezien.

1,5 sterren.

avatar van Schildpad.
Ik snap niets van de lage score hier Ik vond het namelijk gewoon een mooie film, vooral de eerste helft. Mooie beelden van Thomas en Julia. De tweede helft zakt een beetje in, maar vond hem nergens echt saai worden.

robertus65
Vond het wat tegenvallen, het sudderde maar wat aan en het slot vond ik te makkelijk en ongeloofwaardig. Ook van de voice-over ben ik geen liefhebber. Het kwam mij over alsof het één grote reclamefilm is voor donors.

avatar van Edelachtbare
robertus65 schreef:
Het kwam mij over alsof het één grote reclamefilm is voor donors.

Dat was het in mijn ogen zeker niet. Er werd juist relatief veel ruimte ingeruimd voor theorieën die bij sommigen leiden tot bezwaren tegen orgaandonatie. Denk aan de bijdrage van Pim van Lommel.
Interessante materie, maar matig uitgewerkt. Matig acteerwerk, matige dialogen, karikaturale personages, oversentimentele scènes en naar het einde toe een moeras van clichés.