De Udstillede (2000)

Denemarken
Documentaire / Drama

geregisseerd door Jesper Jargil
met Lars von Trier, Carsten Bjørnlund en Niels Peter Johansen

De installatie 'Psychomobile #1: World Clock' van de Deense filmmaker Lars von Trier was te zien in een museum in Kopenhagen in 1996. Gedurende twee maanden bewoonden 53 acteurs de negentien zalen in het museum. Mieren uit Los Alamos, New Mexico waren verantwoordelijk voor de regie van deze acteurs, die afhankelijk van de bewegingen van de mieren de opdracht kregen hun stemming te wijzigen. Zo kon het gebeuren dat op een dag dat de mieren een extra maaltje ontdekten, de zaallampjes die de stemmingswisselingen aangaven voortdurend aan en uit floepten, terwijl op een dag dat er maar twee mieren rondliepen de acteurs juist lange tijd dezelfde emotie moesten vertonen. Regisseur Jesper Jargil registreerde met hand held-camera de improvisaties in het museum en sprak met de acteurs over hun personages en de ervaring van het acteren onder deze voorwaarden.