Machan (2008)

Sri Lanka / Italië / Duitsland

geregisseerd door Uberto Pasolini
met Dharmapriya Dias, Gihan De Chickera en Dharshan Dharmaraj

Een groep arme achterbuurtbewoners op Sri Lanka denkt dat hun gebeden eindelijk zijn verhoord, in de vorm van een uitnodiging. Ze mogen naar Bavaria, om mee te doen aan de handbal kampioenschappen. Toch komen ze erachter dat het allemaal nog niet zo makkelijk gaat als ze hadden verwacht.

avatar van lebowski
Deze film gisteren op het Filmfestival in Groningen gezien, heel erg leuk. Niet zo sterk als Slumdog Millionaire, maar ik ga de komende jaren eens goed zitten voor de films uit de India en Sri Lanka- hoek: een mooie combinatie van feelgood en drama, humor en diepgang.

Goeie film, die een mooi beeld geeft van de droom om naar het westen te gaan. Vond het jammer dat het zo abrupt eindigd.

avatar van maartendri
Mooie film. Geeft weer een typisch voorbeeld van wat er nu speelt in Sri Lanka.

Dus begrijp ik dit gedeelte niet: Duitsland organiseert voor de Duits-Aziatische vriendschap een handbaltoernooi, maar bijna niemand speelt in Azie handbal, zo is te horen in de film. Waarom doen ze dan niet iets als voetbal?

Een 3,5 ster van mij.

Aangename kleine productie die lekker weg kijkt de film is nooit flauw of oubollig maar meer een combinatie van feelgood en drama. Een dikke zeven dus 3.5*

avatar van Knisper
Ergens is dit nog wel een sympathieke productie, maar Machan voelt eerder goed bedoeld, dan echt geslaagd aan. Het sociale gedeelte over het leven in Colombo, Sri Lanka heeft geen enkele pit. Het sleept maar een beetje voort, maar echt dramatisch of gevoelig wordt het niet (al dan niet bewust, omdat de komedie toch de boventoon hoort te voeren). Voor de humor geldt eigenlijk hetzelfde. Niet slecht of pijnlijk, je blijft kijken, maar echt inventief en origineel is het niet. Pas als het team in Duitsland is aangekomen, begint het een beetje te werken.

Niet bijster inventief of interessant. De vergelijking met Shaolin Soccer komt al gauw naar voren, al is de dramakant hier meer aanwezig. Maar de gedachte die zich na het einde opdringt is dat Pasolini een leuk uitgangspunt had, maar daar vervolgens weinig origineel mee om is gesprongen. Toch leuk om een keer gezien te hebben (vooral de handbalfragmenten).

avatar van guylopez93
mooi filmpie, verveelde geen moment en de sfeer zat er goed in. Een mooie drama film met toch genoeg humor om jezelf te vermaken. ( leuk dat het ook gebasserd is op een waar gebeurd verhaal )

avatar van SnakeDoc
Ontzettend lekkere weg kijker. Goed verhaal, leuke personages, heel aardig gespeeld veel flauwe maar leuke humor. Echt positief verrast.

Begrijp alleen even niet waar de titel nou vandaan komt. De persoon Machan zelf had nou niet echt een heel belangrijke of speciale rol binnen de film. Iemand een idee? Heb ik iets over het hoofd gezien?

avatar van Goodfella1812
SnakeDoc schreef:

Meerdere personen noemden elkaar zo en niet een enkele persoon, Machan is namelijk niet de naam van een persoon maar Machan = broeder

avatar van SnakeDoc
Duidelijk, duidelijk Dank!

avatar van Allepinie
Acteerwerk is niet super, maar het verhaal wordt goed neer gezet. Hier en daar met een knipoog en een lach. Het filmwerk in de townships is indrukwekkend, de sfeer in Sri-Lanka wordt zeer goed weergegeven. 3* van mij.

avatar van Fryce
Aardige film met redelijk wat humor en een leuk verhaal.

avatar van sumitta
'Machan', straattaal dat zoiets betekent als dude / gozer / gast, is ongetwijfeld het meest in het oor springende woord op straat in Sri Lanka. Zelf ondervond ik in dit land dat het woord lang niet binnen alle milieus gepast is. De titel gaf daarom meteen een indruk met welke kant van de samenleving we te maken hebben. Niet die vrome, rijkere kant, maar de kant waar veel spot en zelfspot te vinden is.

Heerlijke metafoor voor het contrast tussen arm en rijk is het gedoe met die handdroger, geweldig! Verder is behalve het samenstellen van het handbalteam in Sri Lanka ook het spelen van het team in Duitsland een kostelijk gezicht. De humor, dialogen en sfeer maken de film grotendeels. Komedie, maar daaronder een diepe laag drama voelbaar. 'Machan' is denk ik een leuke kennismaking met Sri Lanka, veel culturele aspecten uit het dagelijkse leven komen terug. Daar tegenover staat dat de gekozen locaties niet zo veelzijdig zijn (betreft alleen een buitenwijk van Colombo, een ambassade, het strand en een vliegveld), dat terwijl het land zo divers en fotogeniek is.

Al met al een vermakelijke film en een feest van herkenning, hoewel het verhaal vrij voorspelbaar bleek te zijn, het einde een beetje abrupt is, en het acteerwerk net een voldoende krijgt.