Klima-Mysteriet (2008)

Denemarken / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Lars Mortensen
met Henrik Svensmark, Nir Shaviv en Jan Veizer

Documentaire over de Deense wetenschapper Henrik Svensmark en zijn controversiële theorie dat de opwarming van de aarde niet op de eerste plaats te maken heeft met hogere concentraties aan CO2 in de atmosfeer, maar met kosmische straling. Zoals iedereen die tegen de stroom in zwemt, ondervindt Svensmark veel tegenkanting vanuit het wetenschappelijke 'establishment', maar na tien jaar proefondervindelijk onderzoek kan hij zijn theorie nu ook onderbouwen met bewijzen. Hij krijgt ook meer en meer steun van andere wetenschappers, zoals astronoom Nir Shaviv en geoloog Jan Veizer. Zij bevestigen in de documentaire dat 'kosmische straling' het klimaat op aarde al 500 miljoen jaar dirigeert. Het gaat daarbij om partikels van ontplofte sterren die de Aarde bereiken en waarop zich in de atmosfeer waterdruppels vastzetten. Zo worden wolken gevormd en wolken zijn de drijvende krachten achter het weer op aarde. In zijn laboratorium in Kopenhagen toont Henrik Svensmark hoe dat in de praktijk gebeurt.

avatar van JTV-kijker
Interessant om eens een andere kijk te zien over de hele problematiek over de opwarming van de aarde. Of het werkelijk zo is, daar heb ik nog altijd mijn twijfels over.