Les Misérables (1925)

Frankrijk

geregisseerd door Henri Fescourt
met Gabriel Gabrio, Paul Jorge en Jean Toulout

Jean Valjean heeft 19 jaar gevangen gezeten voor het stelen van een stuk brood. Als hij ontsnapt wordt hij door zijn verleden achtervolgt in de vorm van de politieagent Javert, die hij heeft leren kennen in de steengroeve waar hij gevangen zat en ook moest werken. Kan Valjean zijn verleden achter zich laten of krijgt Javert bevestiging dat het om Valjean gaat?

avatar van Poisonthewell
Waar hebt u deze gezien, Bonifatius? Ik heb wel de Raymond Bernard versie op dvd, maar deze zou ik ook graag aankomen...

Bonifatius
Ik heb hem een aantal jaar geleden gezien via Youtube daar was hij in verkorte versie van 1 uur en 20 minuten.

avatar van Poisonthewell
Dat is nogal een inkorting! Van 359 minuten naar 80.

Bonifatius
Ja, zeg dat wel, maar ze hadden hem daar ingekort, net zoals het boek van Les Mis 1063 pagina's is ingekort in de Nederlandse versie, krijg je toch een goed beeld van het verhaal. Hetzelfde geldt voor voor deze film, vind ik.