The Family (1973)

Nederland

geregisseerd door Lodewijk de Boer
met Martine Crefcour, Huib Broos en Gees Linnebank

Een rauwe schets van het outcast leven van twee broers en een zusje die samenhokken in een vervallen kraakpand. Hard en gewelddadig voor anderen, maar onderling elkaar warmte en bescherming biedend. De buitenwereld dringt zo nu en dan binnen, maar moet het afleggen tegen het hechte front dat de drie vormen. Pas als hun vader na jaren opeens opduikt, lijkt er een barst te springen in de verhouding tussen vooral de twee broers.

De Family was een soort toneelstuk in afleveringen. Een feuilleton, losjes in elkaar gezet, en met soap-achtige trekken. Gewoon lol. Lodewijk de Boer speelde met thema's uit spaghettiwesterns, met vette effecten uit B-films, met cliffhangers, en vooral ook met veel bloot.
De theaterserie had een geweldig succes. Mensen vertrapten elkaar bij de kassa om aan kaartjes te komen.
The Family is ook in Duitsland gespeeld, en in Amerika.

Er zit een film in, moet iemand gedacht hebben. En Lodewijk de Boer, nooit te beroerd om iets nieuws te proberen, maakte zijn regiedebuut (met dezelfde spelers). Jan de Bont deed de camera, Cees van Ede assisteerde.
Het resultaat was raar. Wat op toneel leuk en grof en maf was, werkte op het doek niet. Of hooguit af en toe. Best leuk misschien om es te kijken, maar toch eigenlijk een misverstand.
Lodewijk de Boer heeft nooit meer geregisseerd.

avatar van narva77
Zie je wel, dat dacht ik al. Want ik zag afgelopen zondagavond bij 'Zomergasten' een stukje van dat toneelstuk...

Een erg schreeuwerige productie. Die toch wel meeslepend was hier en daar. Erg fragmentarisch, maar zeker niet onaangenaam om naar te kijken.

robertus65
In dit verfilmde toneelstukje, dat zich geheel afspeelt in een kraakpand, schreeuwen 2 broers meer dan anderhalf uur zo hard mogelijk naar alles en iedereen, dat ik er bijna koppijn van krijg. Werkelijk rampzalig.

avatar van niethie
robertus65 schreef:
Inderdaad zeg zelden zulke achterlijke irritante ongeinspireerde personages gezien, het plot voor zover het is lijkt af en toe nog een beetje interessant te worden maar dat is dan ook het enigste maar dat is slechts schijn, een enkel pluspunt is de behoorlijk grove humor die af en toe nog wel te doen was maar dat is dan ook het enigste pluspuntje uit de film, verder is dit gewoon een behoorlijk nare kijkervaring die ik liever vergeet.

1,5 sterren voor de humor en hier en daar een aardige scene.

avatar van matthijs_013
1 uur en 40 minuten kijken naar een asociale, schreeuwerige familie. Nee bedankt. Het enige lichtpunt was Willeke van Ammelrooy, al sloeg de film vanaf haar intreden al nergens meer op.

avatar van wendyvortex
Last House on the Left, Flodder, Gummo....regisseur Lodewijk de Boer had dit stuk eigenlijk puur voor het theater bedoeld, maar liet zich overhalen een filmversie te maken.
Toegegeven meer verfilmd toneel dan echt een goede film, maar The Family zelf is tamelijk geweldig: schreeuwen, slaan, vloeken, wat provocaties naar burgerlijk Nederland....bij vlagen zeer om kunnen lachen...aangenaam buitenbeentje uit de Nederlandse filmproductie.

avatar van Phantasm
Redelijk drama, leuk om een keer gezien te hebben al wordt er soms wel wat al te veel in geschreeuwd.