Mei Lanfang (2008)

Alternatieve titel: Forever Enthralled

China / Hongkong

geregisseerd door Kaige Chen
met Leon Lai, Ziyi Zhang en Hong Chen

In deze film wordt het leven van één van de grootste en meest beroemde Chinese operazanger Mei Lang (Leon Lai) en zijn geliefde Meng Xiaodong (Ziyi Zhang) gevolgd. Mei Lang zorgde er voor dat de Peking Opera ook bekend werd bij het Japanse en zelf het Amerikaanse publiek, en was dan ook buiten de landgrenzen populair. Mei Lang veroorzaakte in zijn leven ook grote controverse doordat hij weigerde op te treden toen de Japanners China hadden bezet.

avatar van Lui
Lui
Wat heeft deze plotomschrijving met de film te maken? Het gaat alleen maar over Mei Lang

Adrenal
Misschien gaat de film ook alleen maar over Mei Lang?

avatar van Lui
Lui
Er word niks verteld over wat er in de film gebeurd! Alleen dat het zijn leven volgt, de rest is gewoon informatie over hemzelf.

Adrenal
Waarschijnlijk is het verloop van de film ongeveer hetzelfde als het verloop van zijn leven. Da's vaak zo met biopics

wei
Ben geen fan van biopics, maar dit is toch een van de beteren die ik heb gezien.

Eindelijk een keer niet het gevoel dat alles gehaast overkomt zoals bij vele andere biopics, al wordt er in het laatste half uur toch weer net iets te veel informatie verwerkt. Wat dat betreft had de film van mij nog een half uur mogen uittrekken (bovenop het toch al niet misselijke 2 en een half uur).

Minpunt voor de casting van Leon Lai, die toch wat eendimensionaal speelt. In mijn achterhoofd had ik steeds Leslie Cheung in gedachten voor de rol (niet zo vreemd ook gezien de link met Chen's Farewell my Concubine) Gelukkig voor de film is de rest van de cast erg goed. Sun Hong Lei is gewoon een van de beste Chinese acteurs op het moment.

Ik zoek bij een film als deze vooral een interessant en goed verteld verhaal en daar slaagt de film in. De schitterende verzorging een mooie weergave van het tijdsbeeld maakt de film af en geslaagd, ondanks de toch iets mindere derde akte.

wei schreef:
Minpunt voor de casting van Leon Lai,

Ik denk dat ze hem gekozen hebben omdat hij niet alleen acteur is, maar ook een zanger. Denk dat ze dat wel in hun achterhoofd hebben gehad. Ik heb deze film niet gezien dus kan hier niet zeggen of zijn acteren slecht of goed is, maar ik vind Leon Lai in bijvoorbeeld Kwong saan mei yan niet slecht spelen.

Mooi.

Zéér kundig in beeld gebracht, werkelijk elk shot is een plaatje. Jammer genoeg is het ook wel érg klassiek geschoten, waardoor het net niet krachtig genoeg is. Het staat eigenlijk symbool voor de gehele film.

Kaige Chen heeft de laatste paar jaar best fijne films gemaakt, maar toch net allemaal iets te klassiek om mij echt over de streep te trekken. En dat terwijl deze film net over iemand gaat die de gevestigde orde achter zich liet.

Sterke cast, met Zhang, Lai en Sun op niveau. Ook leuk om Ando op te zien duiken, die heeft toch een aardig charme offenstief gelanceerd in China. Maar wat mij betreft is Xueqi Wang degene die eruit springt, hij speelt z'n rol echt met verve.

Verder een aardig verhaaltje, het boeit maar duurt mij uiteindelijk ook wel iets te lang. Had gerust iets korter gemogen, zeker het deel met Zhang doet de film niet zoveel goed.

Binnenkort maar eens op zoek naar wat ouder werk van Chen, z'n bekendste nog steeds niet gezien.