• 8.222.447 stemmen

Alternatieve titel: The Golden Mask

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jack Lee

Met onder meer: Van Heflin, Wanda Hendrix en Eric Portman

IMDb beoordeling: 5,3 (234)

Over South of Algiers

"See the Avenging Charge of The Spahis Battling For Glory on The Desert Sands!"

Een archeologische expeditie, bestaande uit de Britse archeoloog Dr. Burnet, zijn dochter Anne en de Amerikaanse journalist Nicholas Chapman, reizen door de Sahara op zoek naar een legendarische schat. Deze schat, een gouden masker, zou zich in een graftombe bevinden. Op de terugreis krijgt de expeditie te maken met de moorddadige criminelen Kress en Petris, die van alles proberen om het gevonden gouden masker in handen te krijgen.

image

Nicholas Chapman

Anne Burnet

Doctor Burnet

Jacques Farnod

Kress (as Jacques Brunius)

Professor Young

Doctor Farnod

avatar van Brix

Brix

Een "woestijnfilm"met alle ingrediënten die je daarin zou verwachten: mooie technicolor plaatjes, véél zand, dromedarissen, een zandstorm, wat folkloristische inbreng voor de couleur locale , een zoektocht naar schatten in een dode stad, en een beetje romantiek als lardering van het geheel..

Met uitzondering van een redelijk opwindende en goed gefilmde achtervolging te paard, waarbij de bereden soldaten ter plaatse goed van pas kwamen, is er niet veel echt spannends te beleven aan de film.

Fijn dat Van Heflin erin meespeelde, voor hem kocht ik dan ook de DVD (die er goed uitziet)

Het charisma en acteertalent van Heflin zijn altijd een toegevoegde waarde.

Voor Wanda Hendrix kon ik niet warm lopen, ze zag er met haar korte krullenbol niet echt attractief uit, en haar toch al bolle toet leek daardoor nog wat voller dan ie al was.

Ze zag er ooit beter uit.

Wellicht was ze destijds blij om een tijdje ver verwijderd te zijn van haar ex, Audie Murphy, met wie zij niet lang tevoren een rampzalig, gewelddadig- en zeer kortstondig huwelijk had gehad.

Eric Portman's stem en uitspraak klonken mij irritant in de oren, waarmee ik deze gedegen acteur echter geenszins tekort wil doen.

De film werd op locatie opgenomen in Algerije, dat doet er wel goed aan.