Il Caimano del Piave (1951)

Italiƫ
Drama / Oorlog

geregisseerd door Giorgio Bianchi
met Gino Cervi, Milly Vitale en Frank Latimore

Het is 1917, de periode van de Eerste Wereldoorlog, wanneer Italië met Oostenrijk-Hongarije vecht. Lucilla di Torrebruna verlaat de middelbare school en keert terug naar haar vader, een kolonel in de cavalerie, die in San Donà di Piave woont. Hij verteld haar dat zijn volgende echtgenote Heléne zal worden, een buitenlandse vrouw. Lucilla neemt het nieuws kalm op en is blij dat haar vader opnieuw het geluk gevonden heeft, alhoewel zij maar koeltjes door haar nieuwe stiefmoeder ontvangen wordt. Franco, een jongeman uit Trieste en een oude schoolvriend van Lucilla, met wie zij een wederzijdse affectie deelt, breekt door de Oostenrijkse linies en schrijft zich in bij het Italiaanse korps, de Bersaglieri. Na de Slag van Caporetto is San Donà bezet door de vijand en de villa van de familie Torrebruna wordt het Oostenrijkse hoofdkwartier.

1 BERICHT

Er bestaan er niet veel van : films met Francesco Golisano...die jullie kennen als de aandoenlijke held uit Miracolo a Milano en van wie geweten is dat hij zeer jong stierf. Een bijrol hier slechts als de manke buddy van de held, die wordt vertolkt door de in Hollywood reeds uitgerangeerde Latimore aan het begin van zijn carrière in Europa, die niet wat je noemt spectaculair zou zijn. Niet zijn enige samenwerking met Vitale trouwens als romantisch koppel, ook zij niet vooraan staand toen de acteergaven werden uitgedeeld.Dat geldt natuurlijk niet voor Cervi ( die jullie ook kennen uit de don Camillo saga...), ook hij hier met een bijrol zij het vrij prominent nog als papa van Vitale.
Een film omtrent WO1, na de tweede oorlog een "veilig "onderwerp dat de Italianen met wat geschiedsvervalsing wijs kon maken dat ze een heroisch oorlogsverleden hadden en ooit aan de goede kant streden, wat hier dan wordt benadrukt door de Oostenrijkers voor te stellen als een soort proto- nazi's, wat chronologisch natuurlijk klopt. Die Caimani del Piave hebben trouwens ook echt bestaan : een semi- amfibische elite eenheid die verkennings en sabotage acties uitvoerde achter vijandelijke linies. Niet met veren op hun kop, nee. Helaas zien wij in deze goedkope film weinig van die acties terug : budget dermate pover dat bijna alle oorlogsscènes bestaan uit docu footage, op het pijnlijke af uitvoerig. Pas helemaal op het eind mag Latimore dan zelf de actieheld uithangen als kaaiman : te weinig, te laat.
Film besluit dan natuurlijk met een opbouwende boodschap nadat degenen van wie je wist dat ze het eind van de film niet gingen halen zijn bedankt voor bewezen diensten.
Kortom : een niet ten onrechte vergeten film , typisch voor die tijd en nu tamelijk irrelevant tenzij juist als tijdsdocument, en misschien voor de Cervi buffs. Golisano doe het natuurlijk een stuk beter dan Latimore in een ondankbare buddyrol, je vraagt je af hoe hij zich ontwikkeld zou kunnen hebben.

Trouwens : deze prent werd in onze contreien uitgebracht als "de kaaiman van de Piave "en moet door velen hier gezien zijn ( nou ja...sommigen ) . Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat vonden jullie hiervan en waarom is hier niet op gestemd ?