• 8.255.598 stemmen

La Vida por Delante (1958)

Komedie | 90 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titel: Life Ahead

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Fernando Fernán Gómez

Met onder meer: Manuel Alexandre, Fernando Fernán Gómez en Analía Gadé

IMDb beoordeling: 7,1 (204)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot La Vida por Delante

Een pasgetrouwd echtpaar wordt al vlug met een aantal tegenslagen en grote problemen geconfronteerd: hun huwelijksreis eindigt als een ramp, betaalbare woningen zijn schaars en het vinden van een gepaste baan is nog moeilijker. Dit zorgt ervoor dat ze beiden in geldnood raken.

Josefina Castro

Testigo accidente

Padre de Josefina

Manolo Estévez

Sr. Carvajal

Copiloto de la camioneta

Don Anselmo Revenga Gorostiza

Madre de Josefina

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er 2 van : "la vida por " ....films van F-G met hemzelf en Gadé als kersvers koppeltje in het na- oorlogse Madrid, zich moeizaam een weg vindend in het leven....dit is de eerste, werd gevolgd door la vida alrededor. Uitgeroepen tot klassieker en te vinden in vele van jullie geliefde lijstjes, dat u het even weet.

Fernan Gomez liet zich hier duidelijk inspireren door het Italiaanse neo- realisme light omtrent dolende 20 ers, maar werd hierbij natuurlijk in het oog gehouden door een strenge censuur die sociaalkritiek in directe vorm niet tolereerde, en passant echter laat hij af en toe zijn tanden zien. De algehele sfeer van armoede en gebrek aan werkgelegenheid en woonruimte spreekt natuurlijk al voor zich- en dan te bedenken dat de 2 gelieven academici zijn en geen lumpenpaupers- , maar men denke vooral aan vluchtige kijkjes in de toenmalige Spaanse achterlijkheid en misère : de busrit op huwelijksreis naar...de costa brava via een middeleeuws aandoend weggetje, of de beelden van ruïnes in hartje Madrid, na 20 jaar nog steeds getuigen van de burgeroorlog. Vreemd dat dit de censuur passeerde.

Maar overall en in de eerste plaats een komedie, door F-G zelf in de camera tot het publiek sprekend en verteld in flashbacks en in aardig vlot tempo, met een soort sketchvorm. Voor deze tijd natuurlijk overwegend te stoffig en braaf, maar de sequentie- bijna een film in de film- met de reconstructie van het ongeluk via meerdere POV'S was behalve inventief ook aardig geestig, typisch ook voor het wat quirky gevoel voor humor van de regisseur. Deed me wat aan Guitry denken. Prominente rol daar ook voor de ouwe Isbert, die jullie kennen van zijn Berlanga klassiekers.

Wie een " serieuze " en plebejische variant op deze film wil zien kan terecht bij "el mundo sigue " , die wel wordt beschouwd als het afsluitende deel van een officieuze trilogie, al lijkt die link me wat te geforceerd.

Wie heeft dit gezien, en waarom is hier niet op gestemd ?