Eenmaal Geslagen, Nooit Meer Bewogen (1994)

Nederland

geregisseerd door Gerrard Verhage
met Ineke Veenhoven, Jack Wouterse en Ariane Schluter

1950: een vaderloos gezin woont in een angstaanjagend groot huis ergens in Amsterdam-Zuid. Het gezin bestaat uit moeder Zijdeveld, haar 35 jarige zoon Charles en de twee jaar jongere dochter Regina. Dan is er nog de inwonende neef met schrijversambities, Jozef. De relatie tussen moeder Zijdeveld en Charles is behalve speciaal, ook zeer benauwend en kunstmatig te noemen. Gevangen in een wereld van boeken en literaire citaten staat moeder Zijdeveld niemand toe tussen haar en Charles te komen. Maar dan geeft Charles te kennen dat hij wil trouwen met Mary, de van moord verdachte apothekersweduwe...

Eenmaal geslagen, nooit meer Verhage.... was de grap destijds.

avatar van mdj
mdj
Die grap was dan geheel ten onrechte want ik vond de film geweldig. De humor deed me wat aan Van Warmerdam denken maar dan grimmiger/zwarter. Heb de film inmiddels 3x gezien en bij sommige scenes schieten de tranen me nog steeds in de ogen van het lachen. Goed gecast trouwens al deze acteurs! Nu doet het gegeven van een volwassen man die nog bij zijn dominante moeder woont, het altijd goed natuurlijk maar de film is ondanks dit gegeven hoogst origineel.

Medio juni op dvd verkrijgbaar.

robertus65
De film weet mij wel de aandacht vast te houden, maar het oogt allemaal als een toneelspel, dus als film matig.

Deze film lijkt inderdaad sterk op een toneel voorstelling en daar loop ik niet warm voor.

Ik had hier toch wel een wat hogere verwachting van. Jack Wouterse is een favoriete acteur van me, en verder is het een behoorlijk absurd verhaal. Genoeg ingrediënten voor mij om te verwachten dat ik dit wel een erg goede en leuke film zou gaan vinden. Maar het kwam helaas toch niet helemaal uit de verf. Al was het zeker geen alledaagse film en had hij ook wel wat. Maar het was ook allemaal erg statisch.