Havinck (1987)

Nederland

geregisseerd door Frans Weisz
met Willem Nijholt, Will van Kralingen en Carolien van den Berg

Havinck is een succesvol Amsterdamse advocaat, die de indruk maakt onbewogen door het leven te gaan. Wanneer zijn vrouw verongelukt, wordt via flashbacks duidelijk, wat er werkelijk achter zijn koele masker schuilt. Havincks dochter Eva vindt onverwachts haar moeders afscheidsbrief en realiseert zich wat er echt is gebeurd. Zij confronteert Havinck met de harde werkelijkheid: zijn mislukte huwelijk, de heimelijke relatie met zijn minnares en zijn gebrek aan aandacht voor zijn eigen dochter. Lydia heeft zelfmoord gepleegd, maar Havinck voelt zich daaraan schuldig. Toch kan hem formeel niets ten laste worden gelegd. Havinck slaagt er in de emotionele crisis, waarin hij is komen te verkeren, te overwinnen. Zijn in het slop geraakte relatie met zijn dochter Eva wordt eveneens hersteld.

Een kleinschalig verhaal. Naar het romandebuut van Marja Brouwers. Frans Weisz doet er alles aan (italiaanse cameraman, italiaanse componist) om het afstandelijke verhaal op te peppen, maar passie ontbreekt.

Niet onaardig.

avatar van raymon
Mooi film, goeie acteurs met vooral goed camera werk.
Erg goed gedaan met mooie en goeie flashbacks.
Interresant verhaal met een goed spelende Nijholt

4****

robertus65
Kon mij nauwelijks boeien. Vrij traag en door al die flasbacks moest het blijkbaar duidelijk worden, maar ik begreep er niet veel van.

avatar van FunkStar
Willem Nijholt speelt erg goed in deze film uit 1987! Het ziet er soms een beetje gedateerd uit maar dat mag de pret niet drukken, daar houd ik wel van!

De flashbacks zien er erg goed uit en ook de vrouwelijke rol gespeeld door Will van Kralingen is erg sterk!

hugohei schreef:
Haast over-gedecoupeerd, voor zover je daar ooit van kunt spreken. Iets waar Weisz patent op heeft. Laat volgens mij weinig aan het toeval over en neemt weinig risico's. Desalniettemin fascinerend, en met prima spel.

avatar van Poisonthewell
Een variatie op een van de vijf ofzo standaardplotjes die in het Nederlandse 'prestigefilmcircuitje' de ronde doen. Echt zo'n film die een Thema met hoofdletter t (dit keer 'Schuld') door de strot van de kijkers wil rammen. Nijholt speelt sterk, maar de dialogen zijn bedroevend. Frans Weisz kan veel beter. 2*

Deze arthouse film was destijds geselecteerd voor het hoofdprogramma van het filmfestival in Cannes. Een bitter psychologisch drama over de relatie van een succesvol Amsterdams advocaat met zijn dochter die de afscheidsbrief van haar verongelukte moeder vindt. Het goede camerawerk liep in het oog en de cast speelde geweldig (met name Willem Nijholt, Anne Martien Lousberg en Will van Kralingen.

avatar van 93.9
Bij vlagen zelfs prachtige Nederlandse film. Hier erg lage score. Je zou gaan denken dat dit zo'n miskleun is, maar ik vind het een aanrader!
Verbaast me niets dat mensen het nu weer te Niet Nederlands vinden, als er maar wat te klagen is....