• 8.229.918 stemmen

Unge Andersen (2005)

Drama | 110 minuten / 116 minuten (tv-versie in 2 delen)

Genre: Drama

Speelduur: 110 minuten / 116 minuten (tv-versie in 2 delen)

Alternatieve titel: Young Andersen

Oorsprong: Denemarken / Noorwegen / Zweden

Geregisseerd door: Rumle Hammerich

Met onder meer: Simon Dahl Thaulow, Mikkel Konyher en Puk Scharbau

IMDb beoordeling: 6,3 (456)

Oorspronkelijke taal: Deens

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Unge Andersen

Het is 1822 en de 17-jarige Andersen probeert zich op te werken in de maatschappij. Theaterbaas Collin ziet wel wat in zijn eindeloze poëtische pogingen. Hij regelt een opleiding voor hem aan Slagelse, een school op het platteland onder de leiding van de strenge rector Simon Meisling. Andersen heeft echter moeite om zich aan te passen aan de regels van de school.

avatar van Kind.of.human

Kind.of.human

Ik heb de film versie hiervan net gezien op Netflix, ik neem aan dat dit gelijk is aan de tv-versie van 2 delen.

Wat mij betreft is dit zo'n ' hidden gem' , die je soms ineens in het aanbod van een streamingsdienst ziet langskomen, en waar bjjna niemand nog van gehoord heeft. Ten onrechte wat mij betreft.

De film houdt het midden tussen een coming of age verhaal enerzijds en een soort realistisch sprookje anderzijds.

Het gaat over een jongen, die iedereen Andersen noemt (ik dacht dat dit zijn achternaam was, maar dat is het niet), een dromer en ook iemand die 'een beetje anders' is dan zijn leeftijdgenoten, en daardoor niet goed kan meekomen met die leeftijdgenoten en de maatschappij waar hij in leeft. Het schuurt daardoor aan alle kanten, en dat wordt wat mij betreft heel mooi gefilmd en erg invoelbaar geacteerd.

Het wordt in de film niet expliciet duidelijk gemaakt maar de film speelt zich af in 1822.

Het verhaal wordt deels verteld door een oude Andersen, die, breekbaar en ogenschijnlijk ziek (hartproblemen?) in een bed ligt en omringd wordt door 2 verzorgsters (of huishoudsters).

Wat mij betreft 4,5*

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Kind.of.human schreef:

(hartproblemen?)

Leverkanker.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Niet alleen schreef H.C. Andersen sprookjes, hij was ook een dichter en hield een groot deel van zijn leven een dagboek bij. Een kleine selectie daarvan verscheen in het Nederlands onder de titel 'Het Sprookje van mijn Leven'. Deze biopic is echter geen verfilming van die dagboeken maar focust op Andersen als adolescent die acteur wil worden, maar geweigerd wordt op de theaterschool waarna hij een middelbare schoolopleiding kan volgen dankzij financiële steun. Daar wordt hij gepest door zowel de leerlingen als de hoofdmeester, omdat hij stil en verlegen is.

In deze film wordt min of meer de suggestie gewekt dat deze hoofdmeester een zekere rol heeft gespeeld in Andersens ontwikkeling van arme schoenmakerszoon tot gevierd sprookjesschrijver, het lelijke jonge eendje dat verandert in een prachtige zwaan, en ik vraag me af of het allemaal wel gegaan is zoals hier wordt voorgesteld.

Van dat verlegene zie ik overigens weinig tot helemaal niets terug in de acteur die de jonge Andersen speelt. Deze kijkt eerder, hoe zal ik 't omschrijven? .. een beetje dommig uit zijn ogen, met die verbaasde blik steeds. In ieder geval niet de ogen van een oude ziel of verlegen romanticus. Hij heeft dan weliswaar ongeveer dezelfde gezichtsstructuur als de Andersen die we allemaal kennen van zijn portretfoto's, maar daar houdt de vergelijking dan ook mee op. De acteur die de oude Andersen voor zijn rekening neemt lijkt al helemaal voor geen meter, wat slécht gecast!

Verder wordt nog het verhaal verteld van de zieke jongen Tuk die uiteindelijk sterft, wat heeft geresulteerd in het gedicht 'Het Stervende Kind', het debuut van Andersen (1827) en later ter inspiratie diende voor het sprookje 'De Kleine Tuk' (1847).

Over het geheel genomen is de film te kleurloos, niet meeslepend genoeg, de decors en kostuums zien er wel goed uit.

avatar van Kind.of.human

Kind.of.human