• 10.953 nieuwsartikelen
  • 8.999.453 stemmen

Masterson of Kansas (1954)

Western | 73 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: William Castle

Met onder meer: George Montgomery, Nancy Gates en James Griffith

IMDb beoordeling: 5,4 (408)

Gesproken taal: Engels

Plot Masterson of Kansas

De sheriff van Dodge City, Bat Masterson, wil het bewijs vinden dat een groep veehouders inderdaad Merrick hebben vermoord. Merick heeft namelijk onderhandeld met de Kiowa's over de toekenning van een stuk grasland, dat de veehouders voor hen zelf op het oog hebben. Brat weet dat de Kiowa's weer oorlog willen voeren en begint een zoektocht naar Clay Bennett, die getuige was van de moord. Marshal Wyatt Earp en Doc Holliday helpen Brat, hoewel beiden hun eigen redenen hebben voor de zoektocht. Brat en Doc Holliday hebben een lange vete, maar Merrick's dochter Amy heeft Doc overgehaald toch mee te doen met de zoektocht.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van trebremmit

trebremmit

2 oktober komt deze op dvd uit.

avatar van trebremmit

trebremmit

Alleen de moeite waard voor James Griffith die Doc Holliday speelt, dat doet hij namelijk uitstekend. De rest van de cast is een stuk minder, George Montgomery die Bat Masterson speelt kan er vrij weinig van, die man heeft totaal geen charisma of acteertalent.

Een dertien in een dozijn town western, low budget en met een slecht script.

avatar van joolstein

joolstein

Geen al te goede western maar is wel iets beter dan vorige westernfilms die ik van regisseur William Castle zag. Vooral het scenario was alles behalve goed, echter zorgde Castle ervoor dat er veel actie in de film zat, in de hoop dat niemand de mankementen zou bemerken. Een stuk grasland is de aanleiding om een complot op te zetten zodat de eigenaar Merrick kan worden opgehangen. Echter hadden ze niet gerekend op de hulp van drie befaamde westernhelden: Bat Masterson (Montgomery), Doc Holliday (Griffith) en Wyatt Earp (Cowling) Vooral James Griffith als Doc Holliday overtuigd in deze film heel goed. Tja en Montgomery speelt verder zoals hij altijd doet. Het is vooral een gemis dat er geen betere acteurs aan het werk zijn aangezien de speelse interacties tussen Masterson en Holliday nu veelal verzanden. Ook de verhaallijn van Nancy Gates die de dochter van Merrick speelt en voor de nodige romantiek moet zorgen, is niet goed uitgewerkt. Mooi was wel aan het einde als de drie revolverhelden naast elkaar in de straat lopen en de schurken uitschakelen en die actie maakte dus nog veel goed.

avatar van mr rumson

mr rumson

Masterson of Kansas ziet er door de technicolor kleurrijk uit.

Ook het stadje is sfeervol .

Maar de western zelf is niet meer dan een doorsnee western die nergens wat extra's heeft waardoor het niet boven de middelmaat uit weet te stijgen.

James Griffith als Doc Holliday maakt nog de meest positieve indruk .

Van George Montgomery daar heb ik nog niet veel van gezien .

In deze western raak ik niet van onder de indruk en komt Montgomery maar over als een sombere acteur.

Misschien dat het in andere films beter is .

De actie die we erin terug zien heeft ook niet veel van betekenis .

Kortom met een paar andere acteurs erin die wat meer pit hebben en meer spanning in de actiescènes.

Dan had deze western boven de middelmaat uitgestegen nu kan ik er niet meer van maken dan 2.5 ster.

avatar van Brix

Brix

• 19271 berichten

Ondanks alle tekortkomingen heb ik mij toch wel kunnen amuseren met deze productie.

Dat is voornamelijk te danken aan Griffith, zoals anderen ook al opmerkten.

Die speelt de rest van de cast wel van het scherm af.

Er zitten ook aardig wat leuke uitspraken in de film, vooral van de kant van Doc Holliday.

Wat Montgomery betreft, tja, die had wel zijn uiterlijk mee, maar was als beeldend kunstenaar een heel eind talentrijker dan als acteur.

Ik mag 'm wel, vooral vanwege zijn liefde voor de western.

De meeste films waarin hij speelde heb ik wel gezien (ook de niet-westerns)

Opwindende vertolkingen zitten er niet echt bij.

Nancy Gates is een leuke verschijning.

Toch goed dat de romance op de achtergrond blijft.

Jean Willes (Dallas) heeft net nog wat meer uitstraling, maar haar rol is klein.

Net als Nancy Gates speelde ze veelvuldig in westerns en TV westerns.

Altijd weer leuk om Jay Silverheels (Yellow Hawk) te zien

Echt goedkoop ziet het er ook niet uit wat locaties en sets betreft, en figuranten lopen- en rijden er ook genoeg rond.

Fraaie kleuren en een prima DVD beeldkwaliteit in de William Castle Western Collection release.