• 8.348.704 stemmen

Met onder meer: Valentina Cervi, Michel Serrault en Miki Manojlović

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 8 januari 1998

Plot Artemisia

"Her passion for her art changed the face of history."

Artemisia wordt opgevoed in een klooster waar ze stiekem tekeningen maakt met zichzelf als model. Aan het eind van de zestiende eeuw is het bijzonder ongewoon dat een vrouw schildert, laat staan dat ze naaktmodellen bestudeert: dat is zelfs verboden. Na ontdekking van haar 'verderfelijke' bezigheid wordt haar vader, Orazio Gentileschi, ontboden. Maar haar vader is zelf schilder en onderkent haar talent. Ze mag in zijn atelier komen werken.

image

avatar van Spider

Spider

Behoorlijke saaie film over een kunstenares die verliefd wordt op haar leraar.

Ik vraag me af of de echte Artemisia ook zo knap is geweest als de hoofdrolspeelster Valentina Cervi.

avatar van gimli f

gimli f

Wat mij betreft een aardige film. Mooi gefilmd, vooral. Hier was best een redelijk budget voor opzij gezet door de Fransen.

Het verhaal zelf was minder interessant. Cervi was dan wel weer interessant, ontzettend goed-ogend, om het netjes te zeggen.Ik denk dat ik haar maar eens ga opzoeken in Bella Italia.

avatar van the_watcher

the_watcher

De beelden zijn mooi maar het verhaal is op z'n zachtst gezegd matig. Ik snap niet dat er niet meer van gemaakt is. Het had zo mooi kunnen zijn.

avatar van jeanai

jeanai

de film staat nogal ver weg van de feiten, dit terwijl deze het verhaal juist intressanter had kunnen maken.

gauke

Op fotografisch gebied een pracht gemaakte film die aan de licht-donker contrasten van de schilderijen van Caravaggio doen denken. Het onderhoudende melodrama is daarnaast vooral goed in de leraar-leerling relatie, maar mist een ziel en samenhang. De cast is zonder meer goed, Valentina Cervi bijvoorbeeld speelt met de juiste mix van sensualiteit en onschuld.

Tarkus

Redelijk goede film, gebaseerd op ware feiten.

Prima verhaal, mooie beelden en goede vertolkingen.

Het heeft me allemaal wel geboeid.

avatar van JahLex

JahLex

Twee avonden op rij in slaap gevallen bij deze film, en nog het einde niet gezien...

Echt saai. De erotiek vond ik ook wat gezocht en aangezien het verhaal verder vrij dun is, lijkt het daar dan de filmmakers om te gaan. Tja, nee, niet voor mij.

Verder is het overigens wel mooi gemaakt, wordt de sfeer en tijdsgeest wel goed neergezet en zijn de acteurs goed gecast. Het komt alleen niet echt los van de grond ofzo. (Of gebeurt dat in de laatste tien minuten? Toen lag ik al te pitten...)