• 8.556.691 stemmen

Genre: Western

Alternatieve titel: Arizona Mission

Geregisseerd door: Andrew V. McLaglen

Met onder meer: James Arness, Angie Dickinson en Robert J. Wilke

IMDb beoordeling: 6,3 (636)

Plot Gun the Man Down

"$5,000 REWARD paid only if he's dead."

De outlaws Rem Anderson, Matt Rankin en Ralph Farley plegen een roofoverval. Rankin en Farley gaan er vervolgens met de buit vandoor. Ze laten Anderson met lege handen en zwaar gewond achter. Anderson blijkt ook verraden te zijn door zijn vriendin Janice. Wanneer hij weer vrij komt, gaat Anderson achter zijn ex-kameraden aan en zet ze psychologisch voortdurend onder druk, in plaats van hen meteen te doden.

image

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

DVD-release datum: 22 mei 2007!

James Arness en Angie Dickinson verschijnen in aardig wat Westerns, maar behoren niet tot mijn fav (Western-) acteurs.

avatar van Barfly

Barfly

Arness is niet direct mijn favoriet, maar ik heb ook niets tegen hem of zijn films. Mijn eerste kennismaking met de western was (buiten Lex Barker en Pierre Brice om) toch Rauchende Colts. Ik reken Herbert Joeks even niet mee.

Vandaar dat Arness toch altijd een speciaal plekje heeft bij mij.

Deze film is trouwens heel aardig, de spanning wordt goed opgebouwd en de bijrollen van Emile Meyer en Harry Carey jr. als sheriff en zijn hulp werken prima mee.

Angie Dickinson had ik gedurende de film niet eens herkend, ze verschijnt hier niet als blondine.

Dit is een western die, buiten de gebruikelijke onderdelen als vuist- en vuurgevechten, iets meer te bieden heeft dan menig b-western uit die tijd, al had ik naar aanleiding van de plotomschrijving iets meer verwacht van de psychologische druk die de hoofdpersoon aan zijn ex-maatjes oplegt.

Niettemin is dit een western die eens wat meer wil brengen en dat lukt redelijk.

avatar van mr rumson

mr rumson

Gun the Man Down is geen slechte western .

Maar had er meer van verwacht.

Zo zien we veel te weinig het psychologische spel erin terug.

Waardoor het niet niks meer te bieden heeft dan andere middelmatige westerns uit die tijd.

Al kent de film wel een paar sterke scenes .

bv: wanneer een gunfighter die ingehuurd word door Robert J. Wilke om James Arness te doodden.

Helaas stellen sommige scenes ook teleur bv het eindgevecht op het einde deed mij niet zoveel.

De acteurs acteren degelijk al zal ik van James Arness nooit geen fan worden.

stinissen (crew films & series)

Uitstekende western met de opmerking dat Dickinson een geboren brunette was en haar haren verfde. En nog steeds in leven is dat vind ik mooi van onze Pepper. {Police woman}

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Hier filmposter op groot formaat: Search - MoviePosterDB

En hier de Blu-ray: Amazon-UK.

Brix

Een redelijke kleine B western, die het moet hebben van de acteurs en actrice in de bijrollen.

Zeker niet van de uitstraling en het acteertalent van Arness, want beide ontbraken.

Hij kreeg zijn kans om bij te leren een jaar of drie later, toen hij de hoofdrol in de 20-jaar lopende TV serie Gunsmoke kreeg.

Maar waarom hij in deze film werd gecast is me een raadsel.

Misschien vond regisseur Mclaglen het leuk om met iemand te werken die bijna net zo groot van gestalte was als hijzelf (2.01 meter!)

Als beginnend regisseur was McLaglen destijds blijkbaar nog niet capabel genoeg om wat meer uit Arness te halen.

Gelukkig kwam hij niet te veel in beeld en knapten de ander cast-leden het meeste werk op.

Wilke is goed en Emile Meyer (Sheriff Morton) eveneens.

Dickinson is altijd een prachtige bonus natuurlijk., pas 24 jaar jong hier.

De muziek beviel mij ook goed.

Jammer van de erg donkere scènes waarbij je een beetje moest raden wat er gaande was.

Eerste western van regisseur Andrew V. McLaglen, die later naam zou maken in dat genre.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2054 berichten

Heb gisteren als afsluiting van de avond deze toch wel routine wraakwestern gekeken. De film had geen overdaad aan actie en met James Arness in een dominerende rol. De film was zeker niet onaardig om naar te kijken, maar geen voldoende waard. Een 2.5

avatar van clubsport

clubsport

degelijke western maar verder geen echte hoogvlieger , Arness kende ik eigenlijk alleen echt van How the west was won waarin hij een stuk ouder is , het was moeilijk om hem zo jong te herkennen maar zijn stem herkende ik des te meer .

Verder een niet echt heel sterk wraak verhaaltje maar goed het kon ermee door .

clubsport

(Arness kende ik eigenlijk alleen echt van How the west was won waarin hij een stuk ouder is , het was moeilijk om hem zo jong te herkennen)

Ik geef toe dat hij in "The Thing From Another World (1951), die je wel gezien hebt, moeilijk herkenbaar was

avatar van clubsport

Brix schreef:

clubsport

Zat hij daar in ? ik moet toegeven dat ik van tevoren zijn naam zag staan bij deze western dus ik lette erop of ik hem herkende maar van gezicht zeker niet direct .

Bij the Thing heb ik niet gelet op de namen wel zag ik Kurt Russell lopen ( nee geintje )

clubsport
Hij speelt daarin "The Thing !"

Hij speelde overigens ook mee in "Battleground", een oorlogsfilm die ook op jouw stemlijst staat :0