Les Collégiennes (1957)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door André Hunebelle
met Marie-Hélène Arnaud, Estella Blain en Christine Carère

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen. Bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden.

Ze bestonden schijnbaar nog niet : films met Catherine Deneuve...dit zou de eerste zijn geweest en ze zou toen 11 jaar oud zijn. Bovendien spelend naast haar zus Francoise Dorleac. Dat is althans de manier waarop de film gemarket wordt : met veel bombarie vertelt de getransfereerde DVD ons dit memorabele feit. Probleem is alleen dat we zitten te kijken naar kinderen die hooguit 6 lijken en waarvan je absoluut niet kunt onderscheiden wie welke Dorleac is, of zelfs of ze het überhaupt echt zijn.
Zelfs al was dat zo dan nog leveren ze slechts een bescheiden bijdrage aan deze film die bij uitkomen werd gemarket als een teensploitation flick van het girls dorm type, en voor de gelegenheid in de USA werd uitgebracht met wat inserted lesbo footage alsmede het bescheiden naakt dat reeds in het origineel zat maar ter plaatse was gecoupeerd op verzoek van de censor. Wat betekent dat in de Amerikaanse DVD versie bijna alles is gedubd behalve de re- inserted Deneuve/ Dorleac footage die in het Frans is !
En dat allemaal voor een belachelijk teenie melodrama waar de hoofdrollen worden vertolkt door dikke twintigers als Arnaud, Carère en Estelle Blain, die er geen van allen ook een dag jonger uitzien dan 25 minstens maar van wie we moeten geloven dat ze 18 zijn. Die 3 zijn verwikkeld in een lesbodriehoek, helaas besluit heldin Arnaud/ Catherine dat ze toch straight is - tot bodemloos verdriet van Carère/ Monique en woede van Blain/ Marthe ( ook opgemaakt als valse pot ! ) . Zodat het lesbo-element plaats moest maken voor een straight love story tussen Arnaud en Guers/ Gilles. Gelukkig voegde Metzger maar liefst 1 - heel brave - Sapphische bedscène toe, en zoals gezegd stopte hij het naakt uit het origineel er weer terug in. Ook dat stelt weinig voor : we hebben een exhibitioniste die liever naakt slaapt en om de 5 minuten haar tieten laat zien, en de verplichte douchescène waar we even een glimp van tits and ass van de heldin opvangen. En dat was het wel ongeveer.
De hoofdmoot wordt echter gevormd door teenie chick melodrama en is hooguit te genieten voor de meest verdwaasde campbuffs. Waarom je dit als Deneuve completist- ik ben er trouwens geen- kunt overslaan is om reeds geschetste redenen evident.

Velen hier moeten dit trouwens- waarschijnlijk in een gekuiste versie- gezien hebben als "bakvissen en vrijers " , titel waaronder deze mallotigheid in onze contreien werd uitgebracht. Ik wil stemmen zien.