Little Man, What Now? (1934)

geregisseerd door Frank Borzage
met Margaret Sullavan, Douglass Montgomery en Alan Hale

Wanneer Emma 'Lammchen' Pinneberg ontdekt dat ze zwanger is, trouwt ze met haar verloofde Hans. Ze houden hun huwelijk geheim uit angst dat Hans ontslagen zal worden door zijn tirannieke baas. Die wil zijn huwbare dochter koppelen aan Hans. Wanneer zijn baas er toch achter komt dat hij getrouwd is, wordt Hans alsnog de laan uitgestuurd. Daarmee begint een moeizame overlevingsstrijd van de twee, die noodgedwongen bij Hans zijn stiefmoeder moeten gaan wonen.

Bijtend sociaal drama naar de gelijknamige succesroman van Hans Fallada. Te midden van alle ellende vormt Margaret Sullavan een stralend middelpunt. Mijn waardering geldt met name haar rol.

Zeker niet de beste film van regisseur Borzage. Dat is grotendeels te wijten aan Douglass Montgomery. Ik vind het vreemd dat die begin jaren '30 de hoofdrol speelde in een handvol films, want acteren kan hij volgens mij absoluut niet.