ad
  • 8.184.193 stemmen

What Remains (2005)

Documentaire | 80 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titels: What Remains: The Life and Work of Sally Mann / De Omstreden Foto's van Sally Mann

Geregisseerd door: Steven Cantor

Met onder meer: Sally Mann

IMDb beoordeling: 7,8 (264)

Over What Remains

"The Life and Work of Sally Mann"

De eigenzinnige en spraakmakende fotografe Sally Mann zoekt haar onderwerpen bewust dicht bij huis, fotografeert waar ze van houdt en wat haar bezig houdt. In 1992 breekt ze door met een expositie van een serie zwart-wit foto's van haar kinderen: Immediate Family. Omdat haar kinderen er vaak naakt op staan, rijst in Amerika de vraag of dit kunst is of kinderporno. Mann ontketent zo onbedoeld een discussie die haar werk meteen beroemd maakt. Met haar esthetische benadering van controversiële onderwerpen roept ze vaker discussies over kunstzinnigheid en ethiek. Deze documentaire belicht op intieme wijze haar werkproces en de ontwikkeling van Sally Mann over tien jaar en betrekt daarin, zoals zij dat ook doet in haar foto's, haar leefomgeving, haar onzekerheden en haar familie. Haar man en jeugdliefde Larry lijdt aan een dodelijke spierziekte en ze probeert via haar fotografie vat te krijgen op de dood en ontbindingsprocessen. Ze graaft daarvoor niet alleen de botten op van haar overleden honden, maar fotografeert ook lijken in een forensische laboratoriumtuin. De fotoserie wordt een oogverblindende en persoonlijke meditatie over sterfelijkheid.

avatar van J.Bell

J.Bell

Een prachtige documentaire!

avatar van Robi

Robi

Tsja, is dit nu zo'n bijzondere documentaire? Nee, eigenlijk niet. Het is een beetje het levensverhaal van de "fotogravin" Sally Mann. Tot nu toe. Een bijzondere persoonlijkheid, dat wel. Maar ook weer niet zo bijzonder in beeld gebracht. De foto's van haar kinderen vind ik wel mooi. Ook erg geinspireerd. Haar latere foto's vind ik niet zo bijzonder. Het is vooral de bijzondere techniek met de platencamera en de chemicalien die de foto's speciaal maakt. En het onderwerp van de lijken natuurlijk. Maar de foto's zelf zijn niet zo bijzonder. Die zou iedereen kunnen maken op die bijzondere plek.

avatar van J.Bell

J.Bell

Ik vond het wel heel erg mooi in beeld gebracht. Ik heb hem weer gezien en nog steeds blijf ik bij mijn 5*