That Englishwoman (1989)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika

geregisseerd door Dirk DeVilliers
met Veronica Lang en Terence Alexander

Op het einde van de negentiende eeuw vertrekt de eigenzinnige Emily Hobhouse na de dood van haar vader naar Amerika. Ze komt op voor het recht van geëmigreerde mijnwerkers, maar krijgt weinig steun. Terug in Engeland is ze geschokt bij het horen van de verhalen over de Boerenoorlog in Zuid-Afrika en is ze erg begaan met het lot van de moeders en kinderen die in die kampen verblijven. Ze vertrekt naar Zuid-Afrika om de situatie te bekijken en wat ze daar aantreft is afschuwelijk. Ze probeert zoveel mogelijk hulp te bieden, maar haar budget is onvoldoende om de situatie daadwerkelijk voor langere termijn te verbeteren. Weer terug in Engeland probeert Emily op politiek niveau voorstanders te vinden om geld vrij te maken voor Zuid-Afrika. De Britse regering is echter weinig behulpzaam. Emily moet een groot aantal obstakels overwinnen en het wordt steeds moeilijker om haar doel te bereiken.