Secret of the Incas (1954)

Alternatieve titel: Verborgen Goud

Avontuur

geregisseerd door Jerry Hopper
met Charlton Heston, Robert Young en Yma Sumac

Avonturier en schatgraver Harry Steele (Charlton Heston) vertrekt samen met een aantal bondgenoten naar de Peruaanse jungle om daar op zoek te gaan naar de schatten van de Inca's. Daar ontdekt de groep onder andere de bijzondere inheemse Kori-Tica (Yma Sumac) die met haar wonderlijke gezang de rituelen begeleidt.

rick@themovies
Voor wie wil weten waar Lucas en Spielberg nou uiteindelijk hun inspiratie voor Indiana Jones vandaan hebben, zoek niet verder.

Nooit echt ontkend maar ook nooit volledig toegegeven door beide mannen bevat Secret of the Incas zoveel stijlvoorbeelden dat van toeval geen sprake meer kan zijn.

Bij het zien van deze film dachten de heren ongetwijfeld: 'Dat kunnen wij ook!'. En dat klopt, en niet alleen dat, ze konden het ook een stuk beter want Secret of the Incas is eigenlijk niet zo heel veel aan. Het is niet meer dan een wat klunzige en nogal saaie fifties avonturenfilm.

Maar toch, zonder deze film had Indiana Jones waarschijnlijk nooit bestaan. De film is niet uit op dvd, nooit uitgebracht op video, en is ook nooit op tv, dus de enige mogelijkheid om hem te zien is hier.

Meer over de film en de invloed op Indiana Jones is te vinden op wikipedia

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Muzikaal avontuur.

Deze zeldzame avonturenfilm trekt vrij standaard voorbij aan de kijker. Heston is zijn schmierende zelf en het verhaal nogal voorspelbaar. Ook in de uitvoering gebeurt er weinig opzienbarends, met uitzondering van een aantal surrealistische muzikale intermezzo's. Die, hoe mooi ze ook gezongen zijn, nergens toe dienen.

Doorsnee.

rick@themovies schreef:

Nooit echt ontkend maar ook nooit volledig toegegeven door beide mannen wikipedia

Jawel hoor