Topaze (1951)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Pagnol
met Fernandel, Hélène Perdrière en Jacqueline Pagnol

Albert Topaze, een toegewijde en plichtbewuste leraar, geeft les in een privéschool die door dhr. Muche wordt geleid. Hij houdt van zijn dochter, maar deze laatste maakt op een cynische manier misbruik van hem. Uiteindelijk wordt Topaze het slachtoffer van zijn naïeve eerlijkheid wat leidt tot zijn onrechtvaardig ontslag.

Wat zie ik, nog maar 1 stem voor een Pagnol met Fernandel ?
Zoveelste verfilming van het klasieke satirische stuk alweer en zelfs al de tweede van Pagnol, met als mogelijke meerwaarde dat Fernandel hier de held is, en die was uiteraard geknipt voor de rol van Topaze als naieve sukkel, maar ook de wereldwijs geworden Topaze speelt hij niet onaardig. De film werd een box office hit en stelde Pagnol in staat om MDS te maken.
Meer een film voor diehard Fernandel fans dan diehard Pagnol fans, het stuk mag dan wel van hem zijn maar de meesten zullen zich toch eerder interesseren voor zijn Provencaalse plein air werken dan voor deze toneelverfilming die geheel binnenskamers speelt, en ondanks de gebruikelijke verhullingen ook als een theaterstuk aanvoelt.
Fernandelianen zuller zich echter verheugen over hun anti-held die in een film van 140 minuten er zeker 120 in beeld is, uitgerust met baardje nog wel.