Menu Total (1986)

West-Duitsland
Thriller

geregisseerd door Christoph Schlingensief
met Helge Schneider, Volker Bertzky en Dietrich Kuhlbrodt

Tijdens een picknick-partij in een wei, amuseren de ouders zich kostelijk, terwijl de kinderen alles beleven als een verschrikkelijke nachtmerrie. Zo hebben Joe's ouders hun nazi-kleren weer ontdaan van de mottenballen en lopen in polonaise door de wei. Zij maken Joe wakker, terwijl hij juist droomde dat hij met een als vrouw geklede bebaarde man genaamd Evi achtervolgd werd door in wit geklede zombies. En dat is niet alles, zo werd hij ook geopereerd door een dokter die maar niet kon ophouden met kotsen. Experimentele film met onsamenhangende scenes vol vreetfestijnen, kannibalisme en rondrennende nazi's.

Wordt vannacht uitgezonden op ARTE in hun Trash-programma. Waarin recentelijk ook de Duitse trash weer in de schijnwerpers staat, met films van oa Rosa von Praunheim en recentelijk als Schlingensiefs Egomania. Het is uitkijken naar meer werk van Schlingensief en Buttgereit zou ik ook fijn vinden.

Nou dat was dus zo'n Schlingensief film met een hoop gepruts en niet leuke, dik-opgelegde satire, matig uitgevoed (een beetje Luger-achtige low budget uitstraling) etc etc. Meestal vervelend en maar bij vlagen aardig (gevonden). Zeker na het uitstekende Egomania een tikkie een tegenvaller.