Horizonica (2006)

Nederland
Horror

geregisseerd door Ramon Etman en Fabian van Dongen
met Jenny Hsia, Antonie Kamerling en Aukje van Ginneken

Jenny, een jong meisje, rent schijnbaar doelloos door de bossen. Een passerende automobilist stopt en ontfermt zich over haar. Het meisje is behoorlijk aangeslagen en kan geen woorden uitbrengen. Dan gaat het verhaal terug. Twee groepen studenten worden in het bos gedropt, waaronder Jenny. Met een minimum aan spullen moeten ze de bewoonde wereld weer terugvinden. Wat ze echter niet weten is dat in die bewoonde wereld een vreemde ziekte de kop opsteekt. Helaas niet zomaar een griepje, maar een vreselijk virus dat enorm snel om zich heen grijpt en al het kwade in de mens naar boven roept. Ook de studenten in het bos krijgen het moeilijk; langzaam beginnen ze te beseffen wat er aan de hand is. Wat begon als een onschuldig avontuur dreigt uit te lopen in een regelrechte bloederige ramp.

avatar van stephan73
25 Maart komt hier de huur-DVD van uit via het Art-S label!

avatar van Erwinner
25 april te koop (paradiso)

Hehe, eindelijk, hopen dat de nachtelijke scene in het bos waar ik als 1 van de 300 zombiefiguranten rondloop niet uit de film is gehaald

avatar van 0nno
Heb net de film zitten kijken.

Allereerst de minpunten:

-Zeer slecht geacteerd van iedereen (beetje t zelfde zoals je zelf vroeger in een groep 8 toneelstuk acteerde)
-Zeer slechte setting
-Zeer slecht belicht
-Zeer slecht gefilmd
-Zeer slechte muziekkeuze
-Zeer slechte maku-up
-Zeer onrealistische dialogen
- De horrorscenes zagen er zeer nep uit
-Het leek wel alsof de film later was ingesproken
-Op sommige momenten was de film grappig, terwijl hij toen eigenlijk eng moest zijn
-De scenes volgden te snel op elkaar, waardoor de film wazig werd
-Er zit totaal geen verhaal in de film
-Alles ziet er zeer amateuristisch uit

Dan de pluspunten:

Kortom, de film was nog slechter dan woensdag, terwijl dat haast onmogelijk is

avatar van Blower
Ik had veel van deze film verwacht, maar dat was na 5 minuten kijken al voorbij. Ik heb nog nooit zo'n amateuristische film gezien.
Ondanks de bekende namen is er niks van deze film terechtgekomen.

Echt een aanrader.... om vooral niet te gaan kijken. Dat ze dit soort troep nog durven uit te brengen. Alle punten die 0nno neergezet heeft kloppen. Snap niet dat ik hem nog afgekeken heb ook.

Helaas kon ik niet minder geven dan 0.5*

Natuurlijk kunnen films als deze niet tippen aan het echt werk! Toch is de film voor de Nederhorror liefhebber echt te doen! Het acteerwerk is slecht en de special effects zijn niet al te best. Maar voor een no-budget film vond ik het goed te doen, tevens laat de regisseur met deze film wel zien, dat wanneer hij een budget heeft, hij absoluut in staat zou zijn een top horror film te maken... Geef het eens een kans zou ik zeggen!

Voor de mensen die inmiddels ook benieuwd zijn, hier loopt een prijsvraag voor de dvd! Gratis dvd is altijd de moeite waard!

avatar van 0nno
@ Fontane, je gaat toch geen 2,5 voor een waardeloze 'film' geven omdat de regisseur potentie heeft? Maar aangezien je 2en geeft The Green Mile en The Swahshenk Redemption, en Costa op staat 3 in je persoonlijke top 10 ..

En gratis dvds zijn meestal de moeite waard ja, maar deze dvd zou je toch absoluut moeten vermijden, ook al issie gratis.

avatar van pampie
heb hem toendertijd hier in Eindhoven in een bios gezien waar die draaide. het was ook meteen de enige (logisch), de Plaza Futura had de eer.

heb hem gezien omdat het een film is die in principe van eindhovense bodem is. kan hem daarom ook wel waarderen met dat extreem lage budget. en ja dat acteren wat wil je met vrijwilligers.

daarom toch 2,5* omdat ik hem wel kan waarderen.

avatar van De Mees
Niet gezien, maar wat ik hier lees.

€ 13,99 bij bol.com

avatar van SelmaDuim
Wat een slechte dialogen! Wat een dom verhaal! En dan over het acteerwerk, maar niet te spreken.
Ik kon het toch niet laten hem te kijken omdat mijn ex heeft meegewerkt aan de soundtrack en ik destijds veel over de film hoorde. Toch nog 2* omdat ik de humor er nog wel van in zie en het bij tijd en wijle niet eens zo slecht gefilmd was.

avatar van Yak
Yak
Het beste wat deze film te bieden heeft, is dat het er op momenten toch behoorlijk aardig uitziet allemaal. Niet alleen waren de zombies erg stoer, maar ook een aantal shots (zoals de langzaam schuivende overzichtsshots in het bos) zagen er mooi uit. Zou je Horizonica ontdoen van alle dialogen, dan blijft er zo links en rechts nog best wat fraais over, en ik denk wel dat Ramon Etman meer in z'n mars heeft afgaande op deze film.

Maar goed, om het goede aan deze film nog enigszins te kunnen waarderen moet je wel door heel, héél veel lullige dialogen heenworstelen en rampzalige acteerprestaties voor lief nemen. Het amateurisme is duidelijk gaan zitten in de hordes vrijwilligers die zo af en toe iets onverstaanbaars in de microfoon mochten brabbelen, tenzij ze de tekst zo goed uit hun hoofd hadden geleerd dat er alleen maar een doodsaai opzegtoontje overbleef. Maar daar kon ik op zich nog wel mee leven als je hele film draait op vrijwillige medewerking.

De acteerprestaties zou ze op zich nog vergeven kunnen worden wanneer het verhaal tenminste nog ergens over ging. Maar juist dat is wat Horizonica echt de das omdoet. Het verhaal slaat he-le-maal nergens op en verschuift van griezelig bedoelde scenes zo plotseling naar totale onzin (met een hele hoop bekende acteurs) dat het griezelige noch het grappige echt effect heeft. En als ze het 'Horizonica-huis' ingaan wordt het bovendien nog eens ontzettend pretentieus en gaan we plotseling op de 'aziatische horror meets David Lynch'-toer met mysterieuze kinderen, een Eraserhead-bromtoon op de achtergrond, achteruitgespeelde beelden en af en toe een quasi-ijzingwekkend gegil. Het is dan jammer genoeg wel veel te laat om ook nog eens te proberen er een serieuze film van te maken, zeker als je gewoon rechtstreeks de elementen jat van andere films.

Goed bedoeld, op momenten ook goed uitgewerkt, maar het geheel gaat hopeloos ten onder aan het belabberde verhaal en de al even belabberde acteerprestaties. 2*

ben hem nu aan het kijken (heb een dubbeldvd met de biosversie van 120 minuten). Tot nu toe vind ik hem erg vermakelijk.

robertus65
Erg amateuristich uitziende film, die eigenlijk zo slecht is dat die bijna nog leuk is ook. Het gaat er natuurlijk om er zoveel mogelijk troep te laten zien. Eigenlijk is alles slecht aan deze film, behalve de paar bijrolletjes en de mooie meiden. Intensive care is bijna een meesterwerk vergeleken bij deze film.

avatar van s0062423
Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande klaagzangen. Horizonica is echt een ontzettend slechte film, dit wordt scène na scène benadrukt door barslechte dialogen en acteerwerk. Ik heb even geprobeerd om hier doorheen te kijken en proberen te genieten van de sfeer en/of spanning, maar de ergernis was te dik om van mij af te schudden. Beetje jammer, aangezien dit mijn eerste kennismaking was met de Hollandse Horror. Iets wat ik in het vervolg toch links ga laten liggen.

De soundtrack van deze film is dan wel weer meer dan geweldig. Henk Westbroek nam voor deze prent speciaal een nummer op:

Henk Westbroek - Zombies (Officiële Soundtrack Horizonica)

Eindelijk deze film kunnen aanschouwen afgelopen avond.
Het is duidelijk te zien dat deze film met een (zeer) laag budget is geschoten, maar toch vind ik het te gemakkelijk om deze prent als een 'amateurfilm' te bestempelen.

Allereerst oogde de film met enige regelmaat zeer professioneel. Zo deden sommige scènes niet onder voor een Hollywood productie. Helaas werden deze shots vaak vervolgd met een wat slechter gefilmd en belicht stuk. Dit deed afbreuk aan de film.

Ook het acteerwerk was van een zeer bedroevend niveau. Met uitzondering van de geniale (en vaak goed geacteerde) stukken met de jongen van de videotheek (pluim voor Jesse Donker), Armand, Joost Prinsen en Antonie Kamerling.
Op deze acteurs na, was het spelniveau van een bedenkelijk niveau. (Alsof je een aantal amateurspelers de kans geeft om in een fijne low-budgetfilm te spelen...)

Ondanks alle minpuntjes, viel er genoeg te genieten voor de liefhebber. Zo zat er genoeg gore in, welke ook vaak origineel was en regelmatig van hoog niveau. De camerastandpunten waren over het algemeen zeer kien gekozen, de muziek subliem en het amusementsgehalte hoger dan menig andere film.
Ik heb vele keren hard kunnen lachen om de knullige doch vermakelijke scènes.

Al met al een vermakelijke film die het het best zal doen bij liefhebbers van horror, gore, pulp en low-budget producties.

Een stabiele 3,0*

avatar van aslan
Armand bij de kapper

avatar van namingway24
Eén doffe ellende dekt de lading vrij goed.

Abominabele acteerprestaties waren eerder regel dan uitzondering, scènes werden beroerd gemonteerd en spanning kwam er nooit in. Een helder verhaal was al helemaal niet te verwachten, met een aantal plotpunten die kriskras door elkaar liepen, en je kon voor niemand ook maar een greintje sympathie opbrengen.

Alles aan deze film is slecht, zelf het frontaal naakt dat op de DVD hoes wordt aangekondigd.

nomineert zichzelf probleemloos voor de flop 100