Mei You Hang Biao De He Liu (1984)

Alternatieve titel: River without Buoys

China

geregisseerd door Tian-Ming Wu
met Wei Li, Qingming Tang en Ronghua Hu

Een intens en indringend verhaal over drie taaie doorzetters die in de vroege jaren zeventig op een vlot de rivier afzakken, langs dorpen die in de greep zijn van politiek geweld. De baas aan boord, Laowu, is een taaie overlever, wiens goedaardigheid de diepte tegenspreekt van het verdriet dat hij voelt omdat hij zijn geliefde heeft moeten opgeven om haar te vrijwaren van vervolging. Ook het machogedrag van medebemanningslid Shi Gu verbergt zijn wanhoop om de gedwongen scheiding van zijn vriendin, met wie een corrupte ambtenaar nu wil trouwen. Het derde lid, Zhao Liang, is laconiek, maar bang om de radicalen op het vasteland voor het hoofd te stoten. Maar de buitenwereld manifesteert zich op onvoorspelbare manieren, bezocht als ze worden door het verleden dat ze dachten achter zich gelaten te hebben.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mooi beeld van China in die tijd, open (bij de introductie* werd evrteld dat zo'n open film in China na 1989 niet meer mogelijk is geweest), fraaie locaties en een dynamisch verhaal.

De gaafste film van de oude Chinezen die ik tot nu toe zag (nog twee, misschien drie) te gaan in het Filmmuseum in Amsterdam komende week. Helaas giert-ie op het einde uit de bocht, dat houdt 'm van de 4.

* hoewel ik er (maar) vier gehoord heb waren de inleidingen op de films door curator van dit programma (dat nog over de wereld gaat toeren) Shelley Kraicer altijd zinnig. Hij had écht wat te melden. Hulde!

Had niet gedacht dat ik hier zo van zou genieten. Prachtige beelden en personages wiens (enkele verre) verleden mooi terugkomt.