Mayrig (1991)

Alternatieve titel: Mother

Frankrijk

geregisseerd door Henri Verneuil
met Claudia Cardinale, Omar Sharif en Isabelle Sadoyan

Verneuils autobiografische film verhaalt over hoe zijn Armeense familie vluchtte voor de Turken in 1924 en na dagen op zee de haven van Marseille bereikte. De opgroeiende jongen beschouwt hoe zijn getraumatiseerde familie zich moet aanpassen aan een totaal nieuwe leefomgeving.

Uitstekende autobiografische film met heel veel aandacht voor het detail, de kleine herkenbare menselijke anecdotes en gedragingen, de karaktertrekjes en ook de herinnering aan de vreselijke Armeense genocide. Uitstekend spel van alle acteurs, mogelijks Omar Sharif op kop maar ook de ouder wordende Claudia Cardinale.
Minpuntje is misschien dat de film nogal naar de studios ruikt inzake de locatie in Marseille, maar uiteindelijk draagt het pittoresque beeld bij tot de warmte die deze film uitstraalt.
Het schijnt dat "588, rue du Paradis" hierop een vervolg is.
Het woordje "Mayrig" betekent "Moeder" en het is wel tekenend dat het hoofdpersonage, de kleine Verneuil, spreekt van zijn drie moeders daar waar het om zijn moeder en haar twee zusters gaat.
Aanbevelingswaardige film die ook een licht werpt op het fenomeen van altijd durende vermenging van volkeren.