Smart People (2008)

Komedie / Drama

geregisseerd door Noam Murro
met Dennis Quaid, Sarah Jessica Parker en Ellen Page

Weduwnaar Professor Lawrence Wetherhold is dan misschien een genie en intellectueel hoogbegaafd, als het aankomt of gezinsleven en emotie is hij net zo onhandig als ieder ander. Zijn dochter is een overambitieuze studente die in dezelfde hopeloze voetstappen van haar vader dreigt te treden en zijn geadopteerde broer heeft de kunst van het niets doen geperfectioneerd. Zelfs de Victoriaanse Periode waar Lawrence in gespecialiseerd is kan hem niet meer aanzetten tot grootse daden en hij is aan het slaapwandelen door zijn middelbare leeftijd. De ontmoeting met een voormalig leerlinge veranderen zijn kijk op het leven.

avatar van mer1973
Prachtige film, Je moet inderdaad niet uitgaan van een comedie.
Het is meer zwarte satirische humor. Drama is echt de hoofdlijn.
Persoonlijk erg genoten van het ''droge'' acteer werk.
Dennis Quaid speelt zijn rol perfect en natuurlijk Thomas Haden Church als de maffe sullige broer.

avatar van ExToR
Leek mij op het eerste gezicht een leuke grappige film. Dit viel echter nogal tegen. Drama voert in deze film absoluut de toon en van de komedie kant van zul je niet veel meer merken dan een paar droge grappen. Wanneer je dit combineert met een niet al te best plot, heb je een film die na een flauwe opsomming van gebeurtenissen uiteindelijk (zonder climax) als een nachtkaars uitgaat.

zelfs na anderhalf uur naar dezelfde paar personages te hebben gekeken, kun je eigenlijk niet veel zeggen behalve dat het een stel anti-socialen, geïsoleerde mensen zijn. Aan het begin hoop je nog dat de hoofdrolspeler enigszins rebels gaat worden, aangezien hij al meteen de confrontatie opzoekt wanneer zijn auto wordt weggesleept, maar helaas.

Ik denk dat er in het idee van deze film een veel betere uitwerking had kunnen zitten als er niet zo veel gefocust zou worden op het feit dat het hier over 'smart people' gaat en het belang van hun carrière.
Het plot werd hierdoor vrij eentonig, zonder enige actie. Erg jammer.

Af en toe wel even kunnen glimlachen om dit redelijk simpel te volgen verhaal, maar waar toch te weinig actie en tempo in zat om het tot een plezierige film te kunnen brengen.

Het acteerwerk was verder wel dik in orde. (Mijn avatar zal waarschijnlijk voor zich spreken).

avatar van james_cameron
Vrij vervelende, drammerige film bevolkt door egocentrische, weinig interessante personages. De toch meer dan degelijke cast bakt er weinig van; Ellen Page komt nog het beste uit de bus als de zich superieur voelende dochter met emotionele problemen. Het geheel slaapwandelt maar een beetje door van begin naar einde, zonder enige indruk te maken. Het is niet slecht, de dialogen zijn redelijk en filmtechnisch ziet alles er netjes uit, maar inhoudelijk schiet de film gewoonweg te kort.

Aardige combinatie van drama en humor een intellectueel gezin met toch de nodige (sociale) problemen. Zeker geen hoogvlieger, maar aangenaam kijkvoer. Een aantal leuke dialogen alleen wel een beetje jammer van het te vrolijke einde dat toch lichtelijk in contrast staat met de rest van de film. Een leuke cast (ook al ben ik zeker geen Sarah Jessica Parker-fan) waarbij Ellen Page en Thomas Hayden Church het meest opvallen.

avatar van Zeriel
Beetje saaie meuk. Oninteressanterelatie zonder enige chemie tussen Quaid en Parker. Knorrige man op leeftijd ontdooit gaandeweg, tig keer gedaan, en beter,. Een beetje een afgelikte boterham dit thema, en er wordt hier niks aan toegevoegd.

Page en die oom/Church zijn wat leuker, maar daar gebeurt dan weer te weinig mee. Page was geweldig in Juno, die toch hiervoor gemaakt is, Hier komen haar kwaliteiten niet tot hun recht.

Mislukte film.

Aardige film leuk om te kijken maar, daar blijft het dan ook bij.
Ellen Page acteerde aardig in deze film.

avatar van K. V.
Deze eens uit de kast gehaald en 'k had niet echt verwachtingen bij deze film. 'k vond het niet mis. Niet echt een komedie, niet echt een drama, eerder een speelfilm.
Het verhaal was niet zo bijzonder, maar saai vond 'k het ook niet.
Een redelijk bekende cast: Dennis Quaid, Sarah Jessica Parker, Ellen Page, al sprong er niemand echt uit.
Tja, niet mis om eens gezien te hebben, maar ook niks bijzonders.

Melvin Udall
Langzaam voortkabbelend niemendalletje dat toch met 4 gerenommeerde spelers op de proppen komt. Thomas Hayden Church is wel heerlijk droogkomisch en liet dit personage met iets scherpere randjes opnieuw zien in Killer Joe. Mede door de korte speelduur ontkomt het geheel net aan saaiheid. Grappige aftiteling maar zeker niet een film die je heel lang bij zal blijven.

avatar van ziggy06
Ellen Page is awesome.