Jiang Bei Hao Ren (2007)

1 stem

China

geregisseerd door Liu Xin
met Xia Yu, Ma Yili en Jiang Shan

Een niet bepaald op haar mondje gevallen plattelandsvrouw brengt haar zieke zoon naar de stad voor de doktersbezoek. Op het moment dat ze hem wil betalen, komt ze erachter dat haar geld verdwenen is. Ze vermoedt dat ze het in de taxi is kwijtgeraakt en begint aan een lange zoektocht die haar in contact zal brengen met veel goede bewoners van het stad. Maar of dat een garantie biedt voor een goede afloop?

avatar van Baggerman
Het begin van de film en rommelig met typisch (?) Chinees/Aziatische introducties van de personen.

(Ik bedoel scènes waarin personages zinnen zeggen zoals:

'Kijk! Daar gaat mijn buurvrouw, waarvan haar kind is overleden door een bijensteek. Daarna is haar man bij haar weggelopen en daarna is ze haar baan verloren!'

of

'Kijk Piet, daar gaat onze collega die nooit eens mazzel heeft en tot zijn grote spijt nog steeds vrijgezel is!'

Sorry, maar dit soort beschrijvende dialogen komen op mij nooit erg realistisch over! Wie zegt zoiets nou?)

Maar, soit, even doorgebeten en daarna wordt het toch nog wel een aardig lief positief filmpje. Wat in de film will benadrukken is toch vooral dat de meeste mensen wel van goede wil zijn en best anderen willen helpen.

De film begint dan ook met de zin:

'Dedicated to all the good people in the world!'

Tja, dat maakt me toch weer wat week, half puntje extra!

Door alle ellende in de wereld vergeten we inderdaad wel eens dat heel veel mensen in kleine dingen toch hun best toen anderen te helpen.