Walt: The Man Behind the Myth (2001)

Documentaire

geregisseerd door Jean-Pierre Isbouts
met Walt Disney, de stem van Dick van Dyke en Ray Bradbury

Dick van Dyke overloopt in deze documentaire het leven van (animatie)filmlegende Walt Disney (1901-1966). Van aan zijn vreselijke jeugd tot aan zijn dood in 1966 toen hij overleed aan longkanker.

avatar van Pieter Montana
Deze documentaire, volledig te bekijken in goede kwaliteit op Youtube, onderstreept nog maar eens het genie dat Walt Disney was. Vooral de grote aanwezigheid van Walt's persoonlijke (vakantie)-filmpjes is een geweldige vondst. Ook de vele interviews met (toen nog levende) leden van de Nine-Old Men of Imagineers zijn uiterst informatief. 4*

avatar van Naomi Watts
Verre van een Disney fan maar Walt Disney had echt zo'n magnifieke creatieve instelling. Creativiteit boven commerciëel, een middenweg zoekend zonder dat de creativiteit er onder leed. Zonder twijfel één van de grootste filmmakers ooit, of het je ding is of niet. Erg interessante docu.