La Belle Bête (2006)

Alternatieve titel: The Beautiful Beast

Canada

geregisseerd door Karim Hussain
met Carole Laure, Caroline Dhavernas en Marc-André Grondin

Isabelle-Marie (Caroline Dhavernas) voelt zich onprettig bij de hechte band die zich ontwikkelt tussen haar moeder (Carole Laure) en broer Patrice (Marc-André Grondin) na het wegvallen van haar vader. Haar haat begint te groeien en ze begint te fantaseren over gruwelijkheden die hen beiden aangedaan wordt. Patrice vindt de aandacht van zijn moeder heerlijk, maar wordt van zijn stuk gebracht door zijn manipulatieve zus. Wanneer zijn moeder thuis komt met een nieuwe man voelt hij zich in de steek gelaten.

Een verontrustende film met schokkende beelden, die je aan je stoel gekluisterd houden. Wellicht niet ieders smaak en gezien de stemmen op Moviemeter en IMDb blijkt dit ook te kloppen. Lees je de samenvatting van Moviemeter, dan klopt dat wel, maar het is ook maar een deel van het verhaal; er gebeurt zoveel meer. Dit is typische een film die het moet hebben van zijn sfeer, van zijn onverwachte gebeurtenissen. Hier en daar ook wel vergeleken met David Lynch, maar die vergelijking gaat mank, omdat het verhaal zelf heel toegankelijk blijft.
Dat wil niet zeggen dat alles wat de drie hoofdrolspelers doen even goed verklaarbaar is. Het is een hecht groepje, die moeder, de zoon en die dochter. Later komt daar nog de nieuwe man van de moeder bij, die door de kinderen als een indringer wordt beschouwd. Een beetje een griezel is het wel. Het leuke van deze film is, is dat je weet dat het drietal niet spoort, en toch zit je te hopen dat alles goed komt. Dat doet het natuurlijk niet.
De drie hoofdrolspelers, Carole Laure, Caroline Dhavernas en Marc-André Grondin leveren vakwerk. Wat mij betreft steelt vooral Caroline Dhavernas de show, met haar boosaardige glimlachje. Karim Hussain schijnt van Egyptische afkomst te zijn en stopt een hoop fantasie en creativiteit in deze film, al had het slot wat mij betreft iets meer afgerond mogen zijn.
Die Canadezen, de Franstaligen dan, maken een hoop leuke film, die wel een zekere 'Europese' inslag hebben, en dat komt niet alleen door de taal. Dat komt ook door de subtiliteit en de invulling, de gelaagdheid van de karakters. De Amerikanen hadden hier drie volstrekt ongeloofwaardige figuren van gemaakt. Hoe moet je dit noemen? Psycho-horror? Laat je maar meeslepen. Alleen het inslapen daarna is wat lastiger dan normaal.