Le Pactole (1985)

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Jean-Pierre Mocky
met Richard Bohringer, Marie Laforêt en Patrick Sébastien

Yves Beaulieu en Anne vormen een paar zoals er duizenden zijn. Zij gaan beiden werken en hebben een kind, Stéphanie. Zij wonen samen met de moeder van één van hen en alles leent zich ertoe dat ze gelukkig alle vier met elkaar kunnen leven, in de doordeweekse rust. Maar op een dag komt daar verandering in. Op een avond geven ze een klein feest voor een vriend en collega van Anne. De persoon waar het feest voor is gaat juist met pensioen, maar uitgerekend tijdens dat feest krijgt hij een fatale hartaanval. Het incident brengt het leven van het echtpaar in de war en zet hen aan het nadenken. Ze komen tot de conclusie dat ze hun mooiste levensjaren beter niet verslijten met werken, maar dat je beter snel aan veel geld komt zodat je kunt stoppen met werken om van het leven te genieten.