Trouble in Paradise (1989)

België / Nederland / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Robbe De Hert
met Beatie Edney, Peter Firth en Freark Smink

Ann Kusters, een tolk bij het Europese Parlement en vrouw van de Rotterdamse scheepsmagnaat Eric Kusters, heeft een relatie met een Frans lid van het Europese Parlement. Die werkt in het geheim aan een onderzoek naar de betrokkenheid van de lidstaten bij illegale wapenhandel. De op de radicale actiegroep Onkruit gebaseerde groep Redpeace dreigt foto's van het intieme samenzijn van Ann Kusters en het Franse parlementslid aan Eric Kusters te sturen als Ann hen niet geheime documenten van het geheime wapenhandelonderzoek toespeelt. Als daarna het Franse parlementslid wordt vermoord, zoekt Ann Kusters contact met een oude vriend, een Belgische journalist. Samen met een Nederlandse collega die al langer achter de internationale wapensmokkel aanzit, probeert de Belgische journalist Carl het complot te ontrafelen.

avatar van Quentin
Valt dit ergens te zien?

avatar van Quentin
Volgende week in de CINEMATEKbe te zien, eenmalige kans lijkt me.

avatar van Metalfist
Robbe De Hert gaat de politieke toer op

Zou er iemand die het oeuvre van De Hert een beetje kent nog verschieten van zo'n zin als bovenstaand? Ik denk het eigenlijk niet, maar ergens is het wel hetgeen ik net fijn vind aan de regisseur. Hij schopte graag nogal eens tegen de schenen maar het meest interessante is misschien nog wel het feit dat hij dat in compleet verschillende films doet. Waar bijvoorbeeld Camera Sutra veel meer gestoeld is op de werkelijkheid, gaat hij met Trouble in Paradise de richting van bijvoorbeeld een John le Carré uit. Een politieke thriller met een mengelmoes van talen (Nederlands, Engels, wat Deens, ...) maar zo hoort het ook.

Toch wanneer je een film wilt maken met personages die effectief uit anderstalige landen komen. De Hert laat iedereen de respectievelijke taal spreken en hoewel dat hier en daar nogal houterig overkomt, is het nog altijd veel geloofwaardiger dan bijvoorbeeld van die typische Hollywoodse omstandigheden waar iedereen Engels spreekt met een (slecht) accent. In ieder geval is Trouble in Paradise een vlotte wegkijker. Ann Kusters komt tegen wil en dank terecht in een stinkend zaakje rond illegale wapenhandel en hoewel De Hert vele verhaallijnen probeert te jongleren, komt het uiteindelijk allemaal netjes samen tot één reddende engel in nood: de jonge Carl. Toch komt niet alles altijd even goed tot zijn recht. De samenwerking met de Nederlandse krant bijvoorbeeld is tenenkrommend (dat segment tussen Carl, Freddy en diens bazin is een schoolvoorbeeld van 'dit had geknipt mogen worden, want het doet meer fout dan goed') maar dat komt misschien ook wel door de vreemde keuze in de cast.

Want die Carl die dus alles bij elkaar moet houden wordt gespeeld door niemand minder dan Carl Huybrechts. Toen vooral nog bekend als sportcommentator voor de toenmalige BRT (hoewel dat in deze periode veruit soepel liep aangezien hij in 1988 zijn ontslag gaf nadat hij van Sportweekend was gehaald) en die in de loop der jaren is uitgegroeid tot voltijds commentaargever op de werking van de VRT om recentelijk nog beschuldigd te worden van seksisme. Dat allemaal terzijde is het ook niet meteen iemand dus met enige acteerervaring en dat merk je aan elke zin die hij moet uitspreken. De chemie met Beatie Edney is soms ver te zoeken, maar die is overduidelijk wel meer in haar sas als Ann Kusters. Verder weer een aantal De Hert vertrouwelingen (onder andere Ida Dequeecker in de boekenwinkel die door de politie wordt onderzocht) maar ook in de internationale cast zitten wel wat goede acteurs tussen. In zo'n co-productie moet precies altijd met een quota gewerkt worden maar Eric Schneider bijvoorbeeld is een heerlijk gluiperige Kusters en Patty Pontier weet naar het einde toe (met die conversatie over hoe die foto's op het bureau van Kusters kwamen) ook te overtuigen als Myrthe.

Fijn! Er schort teveel aan de film om hier echt met een goed geweten 4* aan te kunnen geven, maar het is toch fijn dat De Hert hier opnieuw eens een andere weg is opgegaan. Hij heeft toch altijd wel zijn eigen ding gedaan en het blijft jammer dat dat materiaal zo enorm lastig te vinden is. Ooit eens op televisie geweest maar voor de rest is dit bij mijn weten nooit op (DVD) uitgebracht. Zonde, want dit is een vermakelijke politieke thriller.