The Maelstrom: A Family Chronicle (1997)

Alternatieve titel: De Maalstroom, een Familiekroniek

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Péter Forgács
met Arthur Seyss-Inquart, Arthur Seyss-Inquart Jr. en Heinrich Himmler

Documentaire over de in de holocaust omgekomen Joodse familie Peereboom. Max Peereboom filmde het dagelijkse leven van zijn familie in de jaren dertig en begin jaren veertig. Péter Forgács gebruikte deze beelden om hun verhaal te vertellen. De opnamen worden afgewisseld met familieopnamen van de door Hitler benoemde Rijkscommissaris voor Nederland, Arthur Seyss-Inquart, op het landgoed Clingendael in Wassenaar.

4 mei te zien in EYE film instituut.