Korol Parizha (1917)

Alternatieve titel: The King of Paris

Rusland

geregisseerd door Yevgeny Bauer en Olga Rakhmanova
met Emma Bauer, Marija Boldireva en Jean Guénard

Roger, een jonge oplichter met gokschulden, wordt tijdens een kaartspel gered door Rascol Venkov die impulsief zijn schulden afbetaalt. Hij neemt de jongen onder zijn hoede waardoor Roger steeds meer verstrikt raakt in een web van misleiding, leugens en geweld.

avatar van Lord Flashheart
Waarschijnlijk de eerste film met homoseksualiteit als thema. Bauer was op alle vlakken een vernieuwend regisseur, zie ook zijn eerdere werken. Daarnaast was hij ook één van de eerste grote filmsterren, met een passend topsalaris. Helaas heeft Bauer het eindresultaat van 'The King of Paris' nooit kunnen aanschouwen, want hij stierf tijdens de opnames aan longontsteking. Zijn assistente heeft de film voltooid. Klik hier voor meer informatie.