• 8.257.254 stemmen

Alternatieve titel: Mon Meilleur Ennemi

Oorsprong: Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Kevin Macdonald

Met onder meer: Klaus Barbie

IMDb beoordeling: 7,4 (625)

Plot My Enemy's Enemy

Iedereen kent de nazibeul Klaus Barbie, hoofd van de Gestapo alias "De Slachter van Lyon", beul van Jean Moulin. In 1987 werd hij veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor misdaden tegen de menselijkheid. Maar kennen we de agent Barbie die voor de Amerikaanse geheime diensten heeft gewerkt? En Klaus Altmann, de man achter de schermen bij de Boliviaanse onderdrukking? Deze documentaire openbaart de drie barbaarse levens van Klaus Barbie. Tijdens de levenswandel van deze beul, schetst de film de verborgen geschiedenis van de 20ste eeuw, haar nalatigheden, tegenstrijdigheden en wreedheden, om ze te begrijpen en ze nooit te vergeten...

image

Zichzelf (archiefmateriaal)

Tarkus

Deze docu is wel interessant, maar ik had toch verwacht dat men meer ging vertellen over de geschiedenis van Barbie tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de feiten die hij toen pleegde, waar hij trouwens ook voor veroordeeld is.

De film gaat meer over wat hij deed na de oorlog. Op zich is dat natuurlijk ook een merkwaardig verhaal, dat een oorlogsmisdadiger van zijn formaat zomaar 30 jaar lang als een vrij man kan rondlopen en dan nog kan doen en laten wat hij wil, wat bovendien dan nog eens een herhaling bleek te zijn van wat hij deed tijdens de oorlog en dat hij zijn idealen ook nog eens kon uiten, namelijk het nazisme verkondigen.

Maar zoals ik reeds zei, ik had veel liever gehad dat deze docu meer had gebracht over zijn oorlogsverleden als de 'Slachter van Lyon' en dat komt maar amper aan bod.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Komt nu op TV; CANVAS om 23.20 UUR!

Tarkus schreef:

Ja, dat kun je wel zeggen! Inderdaad een heel merkwaardig verhaal, en vele malen boeiender dan specifiek ingaan op zijn Nazi-daden wat mij betreft.

Echt. . Een aantal van de ergste Nazi-criminelen als Mengele en Barbie die gewoon doodleuk door de CIA zijn weggesluisd en ingehuurd om Zuid-Amerika rechts te houden en die vervolgens gewoon met cocainegeld een fascistisch Bolivia inclusief nazi-symbolen stichten.???

Wat de fuck is dat voor verhaal? Hoe kan het dat dit zo onbekend is?

Uiterst boeiende (en in mijn optiek ook terechte) aanklacht op het einde tegen de Westerse en niet-Westerse landen die hem gebruikten, terwijl als enige als 'monster' de rechtbank in moest.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Daarom ook de kop van een review van een User op IMDb:

"Want To Know Why The U.S. Is Hated?"

De review is notabene van een Amerikaan!

Maar op het eind wordt hij alsnog uitgeleverd aan Frankrijk toch?

En wordt hij alsnog berecht voor zijn oorlogsmisdaden!

Dat klopt ja. Beetje hypocriet allemaal.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

kos schreef:

Dat klopt ja. Beetje hypocriet allemaal.

Precies, gebruiken. En als ze iemand niet meer nodig hebben gooien ze hem/haar weg onder het mom van het was toch maar een oorlogsmisdadiger. Geweten gezuiverd.

Waarom zijn zoveel mensen op deze prachtige aarde toch zo door en door slecht? (in het geval van Barbie is door en door verrot beter op zijn plaats)