The Angry Eye (2001)

Alternatieve titel: The College Eye

Documentaire

geregisseerd door Susan A. Golenbock, William Talmadge en Denis O'Keefe
met Jane Elliott

De Amerikaanse lerares Jane Elliott wijdt haar leven aan het bestrijden van racisme. Zij heeft hiertoe een opmerkelijke methode ontwikkeld, die ze nu al vele jaren in alle uithoeken van de wereld in praktijk brengt. In deze film werkt zij met jonge Amerikaanse studenten. De oefening bestaat eruit dat de jongeren - die niet weten wat hun te wachten staat en wat de bedoeling is - gesplitst worden in twee groepen, op grond van de kleur van hun ogen. De studenten met blauwe ogen worden vervolgens door de anderen stelselmatig geïntimideerd en beledigd. Zo ondervinden zij aan den lijve wat het betekent om op grond van uiterlijke kenmerken gediscrimineerd te worden. Het is een keiharde sessie, waarbij een meisje kwaad wegloopt en waar veel tranen vloeien. Maar ook ontstaat er een inzicht dat dieper gaat dan de deelnemers ooit hadden kunnen denken.