Chi Si Ferma È Perduto (1963)

Italië

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Totò, Peppino De Filippo en Aroldo Tieri

Nadat hun baas overleden is, wachten twee kantoorklerken met spanning op hun nieuwe chef. Allebei willen zij graag zijn lievelingetje worden en Antonio Guardalavecchia en Giuseppe Colabona, twee oude vrienden, gooien daarom alles in de strijd om elkaar zwart te maken en ondertussen zelf een wit voetje te halen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze klassieker van Django met Toto en Peppino ?
Django's debiteuren crediteuren, met in de hoofrol dus de 2 komieken als Napolitaanse kantoortijgers/vrienden/collega's/doodsvijanden. Zelfs naar Napolitaanse begrippen gaat hun luiheid te ver en ze dreigen te worden overgeplaatst naar Sardinie, totdat zoals reeds gezegd hun chef zo vriendelijk is hem te smeren naar een betere wereld.
Volgt een intrige die gebaseerd lijkt te zijn op wederom de revisor van gogalj, want er dreigt een inspecteur langs te komen uit Milaan die hen gaat beoordelen, wat uiteraard aanleiding is tot de gebruikelijke quid pro quo's want Toto ziet de verkeerde aan voor de inspecteur, wat leidt tot de meest komische taferelen uit de film, zeker als Toto achter zijn vergissing komt.
De film ontaardt dan meer en meer tot een theater van de lach klucht met een genreconform einde waar iedereen bij mekaar komt, en die me toch wat slordig leek uitgewerkt. Daarna krijgen we nog een twist die duidelijk maakt dat ieder het zijne krijgt.
Dit is op en top een Toto/Peppino film, wie hier proto- spaghetti invloeden in wil ontwaren heeft tamelijke pech, Corbucci houdt zich keurig aan de genrevoorschriften van de commerciele Toto producties, dit was geloof ik zijn vijfde.