• 8.296.724 stemmen

Alternatieve titel: The Muse

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Ben van Lieshout

Met onder meer: Tara Elders, Matthias Schoenaerts en Bart Klever

IMDb beoordeling: 5,6 (30)

Plot De Muze

Een introverte jongeman heeft overspannen ambities met betrekking tot een vlammend schrijversschap en dito liefdesleven maar wordt geconfronteerd met een writer's block en een kille, vervreemdende buitenwereld waarin het plaatsvervangend object van zijn liefde, filmster Monica Vitti, weinig soelaas biedt. Hij neemt een besluit, om zichzelf geheel en al in dienst van het lot te stellen.

Quido

Iemand die een poster kan vinden van De Muze, Van Lieshouts film die tijdens het komende NFF in première gaat?

Mooi in z'n eenvoud.

Quido

Het ziet er allemaal schitterend uit en is vakkundig gemaakt, maar af en toe is het gewoon té traag.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

De Muze is absoluut de slechtste film die ik op het NFF gezien heb. Ik begon met volle moed met kijken, maar ik ging me steeds meer irriteren. Vaag, prententieus, langdradig. Die 72 minuten leken echt veel langer te duren. En er wordt geklooid met locaties. Een ouderwetse 1,0*.

gotti

Denk echt dat het bij deze film aan de kijker ligt als je er niet in mee kan gaan; het zit er namelijk wel allemaal in. De vage, pretentieuse langdradigheid zag ik namelijk niet. En het geklooi met de locaties mag je me even gaan uitleggen...

Quido

Ik kreeg wel het gevoel dat het Van Lieshout voornamelijk ging om de visuele pracht. Alsof je op elk moment de film stop kon zetten en nog een mooi plaatje overhield. Doordat hij hier zo de nadruk op legt - áls de camera al beweegt (veel lange, statische shots) gebeurt dit langzaam en bedachtzaam en past alles precies binnen het kader en is in balans - is het geheel vrij traag.

gotti

Van Lieshout heeft zich van te voren enkele dogma's opgesteld, waar o.a. die cameravoering en vooral de dialoogloosheid van de film bij hoorde. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik had het zelf zelden dat ik emotioneel niet mee kon met de personages, maar doordat de film met zovele bravoure gemaakt is pikte ik dat wel.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Het was allemaal ongelooflijk nietszeggend. Die knul loopt in ellenlange scenes langs fabriekspanden, over lege spoorwegen, verveelt zich rot in de bibliotheek: wat moet ik er als kijker mee??? Een moment wat aardig wat hoongelach in de zaal opwekte, was de zin: "Hij had besloten zijn baard te laten staan." Wablief? Had hij de hele film niet al een baard?

Over het geklooi met locaties. Het is voor mij als Rotterdammer ontzettend irritant om hem het ene moment in de metro bij Zuidplein te zien en het volgende shot zien uitstappen bij Nesselande. Tuurlijk, het kan allemaal in film, maar geef dan op z'n minst enige utileg. 'De grote stad' wordt ook vertoond alsof het Utrecht, Rotterdam en wie weet welke nog meer in één zijn. Om plotseling De Uithof en de wooncontainers te zien tussen shots van Rotterdam: grappig omdat ik er studeer, maar het deed voor mij heel veel van de film af.

BlueJudaskiss schreef:

Nogmaals, ik denk dat het aan jou persoonlijk ligt als je er emotioneel niet in mee kan gaan. Wanneer een filmmaker een beeldtaal als deze hanteert wordt er best veel van jou als kijker verwacht. Er wordt niet gezegd dat iemand zich kutvoelt, dat moet je door stille scénes als die je hierboven beschrijft zelf invullen. Als dat niet lukt prima, maar dan niet gaan piepen dat scènes nikszeggend zijn...

Was voor mij al snel duidelijk dat het juist niet echt duidelijk was waar het zich afspeelde. Da's de magie van film, maar zoals je het hierboven beschrijft zat je niet echt in de film, omdat je je er anders totaal niet aan zou storen...

gotti

Gaat aankomende dinsdag draaien in De Uitkijk, met een Q&A met regisseur Van Lieshout:

gotti

Gaat draaien op 22 mei 2008. In het filmmuseum in Amsterdam, Cinerama in Rotterdam en Filmhuis Den Haag. Gaat dat zien!

gotti

Nou hop, allen naar de bioscoop voor deze film!

De Mees

waarom staat de poster op zijn kant?

Hier zie ik heel wat anders.

avatar van Quentin

Quentin

Moet ook oorspronkelijk plat liggen inderdaad.

De Mees

Ok het is een vervelend formaat.

Maar dan toch.

Deze morgen nog gestemd op cinema.nl wat is de mooiste/beste poster.

Dit is hem dus, in al zijn eenvoud.

gotti

Imo ook de mooiste poster. Allemaal stemmen!

Hier kan je stemmen!

Gewoon doen.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Heeft blijkbaar geholpen.

De poster (maar dan inderdaad als liggende versie) heeft de Skrien Affiche Prijs 2008 gewonnen op het NFF.

gotti

Leuk, en verdiend wat mij betreft. Misschien niet de meest conventionele filmposter, maar wel de meest prikkelende.

Simon Smith

Jammer dat hier die prachtige filmposter dan niet te zien is. Zal eens kijken of ik m kan opsnorren.

Quido

Hij stond er eerst wel, alleen op z'n kop

Simon Smith

Is dit niet de juiste poster dan:

Of staat ie hier ook op z'n kop?

Quido

Staat daar ook op z'n kop. Hij hoort liggend te zijn.

Simon Smith

En dan wordt ie natuurlijk niet geaccepteerd door MoMe.

Hij staat overigens natuurlijk niet op z'n kop maar een kwartslag gedraaid :-P.

De Mees

Een quad is altijd moeilijk als je afbeeldingen met 200 pix br. plaatst.

Waarom niet de functie 'klick to enlarge' ben je van het probleem af.

Je ziet hem dan in volle glorie, zoals het hoort.

Hier heb je er dus een.

Ben je gelijk af van die stomme cover van die VHS release.

Klik maar op het plaatje.

avatar van Serpicos

Serpicos

Momenteel nog ergens te vinden/zien? Lijkt me zeer interessant.

kappeuter (crew films)

Serpicos schreef:

Momenteel nog ergens te vinden/zien? Lijkt me zeer interessant.

Zou ik ook wel willen weten. Ik kan 'm nergens vinden.

Ik heb de trailer wel gevonden en geplaatst, ziet er wel mooi uit.