Prisoner of War (1954)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Andrew Marton
met Ronald Reagan, Steve Forrest en Oskar Homolka

Een Amerikaanse legerofficier, die in de problemen zit door rapporten over zijn brutaliteit, biedt zich vrijwillig aan om de levensomstandigheden na te gaan in de Noord-Koreaanse oorlogsgevangeniskampen. Hij wordt achter de vijandelijke linies gedropt en infiltreert in een groep van G.I.'s die net overgebracht worden naar één van deze kampen. Daar is hij getuige van hersenspoelingen, systematisch mensen in elkaar slaan, nep-executies, dagen zonder voedsel en water en een lange waslijst aan martelingen onder toezicht van een Russische kolonel. Terwijl de reactie op deze 'behandelingen' een wisselend succes kent, leert de Russische officier dat de Amerikaanse soldaten ondanks alles nog steeds een moedige en hechte groep vrienden blijken te zijn.