Tokyo Saiban (1983)

Alternatieve titels: Tokyo Trial | International Military Tribunal for the Far East

Japan
Documentaire

geregisseerd door Masaki Kobayashi
met de stem van Kei Sato

Deze documentaire, samengesteld uit opnames van 1946 - 1948, laat zien hoe complex de rechtszaken tegen oorlogsmisdadigers waren in het naoorlogse Japan. In hoeverre kan een rechtbank, opgezet door een bezetter, legaal worden beschouwd? Is het beginnen van een oorlog een misdaad?

Bart Simpson
Wow, ik ben erg benieuwd naar deze film. Er zijn volgens mij geen films gemaakt over de berechting van Japanse oorlogsmisdadigers, op deze na, dus dit is echt gewoon een zeldzame film. Waar is deze te krijgen?
Zelfs op IMDb zijn er maar 33 stemmen, dus dat gaat erg moeilijk worden..

Een uitstekende documentaire, die rond 1985 al eens werd uitgezonden door de VPRO met commentaar van Jan Blokker, en die een onuitwisbare indruk bij me achterliet. In dit tribunaal wordt net als bij het Neurenberg tribunaal stap voor stap duidelijk met welk ongehoord brutaal regime we hier hadden te maken. De Japanse cultuur van absolute gehoorzaamheid aan met name keizer Hirohito maakte het mogelijk dat misdadigers en psychopaten (nooit gehinderd door diezelfde keizer !!) ongestoord hun gang konden gaan, waar miljoenen mensen het slachtoffer van werden. Een uiterst scherp en fascinerend tijdsdocument !