Hedy Lamarr: Secrets of a Hollywood Star (2006)

1 stem

Zwitserland / Duitsland / Canada
Documentaire

geregisseerd door Donatello Dubini, Fosco Dubini en Barbara Obermaier
met Hedy Lamarr, Mickey Rooney en Lupita Tovar

Documentaire over het leven van de Oostenrijkse Hedwig 'Hedy' Kiesler. Zij verwierf wereldfaam door als eerste vrouw naakt op het witte doek te verschijnen in de film Ekstase (1933). In 1937 vertrok ze naar Hollywood onder een nieuwe showbizz-naam: Hedy Lamarr. Onder het contract van de MGM studio's, die haar bestempelden als de mooiste vrouw van de eeuw, speelde ze in ongeveer 25 grote produkties. Lamarr was de glamour-queen van Hollywood. Maar wat velen niet weten is dat Lamarr ook een geheime carrière had, die van uitvindster. Haar grootste uitvinding is het afweersysteem van torpedo's, die reeds door de Geallieerden gebruikt werd in de Tweede Wereldoorlog. Een uitvinding die de grondlegger is van moderne hulpmiddelen die niet meer uit ons leven zijn weg te denken, zoals de mobiele telefoon en GPS.

Vanavond om 22.25 uur op 3Sat