La Nuit, Tous les Chats Sont Gris (1977)

Alternatieve titel: At Night All Cats Are Crazy

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Gérard Zingg
met Gérard Depardieu, Robert Stephens en Charlotte Crow

Charles Watson vertelt graag verhalen aan zijn nicht Lily, om haar wat afleiding te bezorgen. Hiervoor creëert hij een geheimzinnig personage, Philibert en brengt haar het relaas van zijn talloze avonturen. Zijn held reist naar de Côte d'Azur, en vervolgens naar Zwitserland. Op een bepaald moment wordt hij verdacht van de moord op een vrouw. Charles zorgt ervoor dat de politie hem niet terugvindt. In de loop van het verhaal begint Philibert evenwel een mens van vlees en bloed te worden voor Lily's ogen. Tenslotte ziet het meisje hem in Salzburg weer en gaat ze hem in zijn hotelkamer opzoeken. De verteller begint te beseffen dat de zaken uit de hand lopen.