Déjà Vu (2007)

Frankrijk / Nederland
Mystery

geregisseerd door François Vautier
met Raphaël Tilliette, Barbara Cabrita en Alex Descas

Noord-Frankrijk in de nabije toekomst. Een gezin wordt door de dood van de moeder hard getroffen. Alleen de vader Franck weet zich al snel op de been te helpen door middel van een relatie met de mooie Chloé. Dochtertje Nell vlucht in een fantasiewereld waar ze naar eigen zeggen kan communiceren met de geest van haar moeder. Zoon Ben spijbelt van school, laat familie en vrienden links liggen, en hangt vooral rond in de tattooshop van Josse en de computerspeelhal van Kiff. Van hem krijgt Ben een bijzonder computerspel in de handen gedrukt. Ben kruipt in de huid van een gespierde actieheld, die wel veel gelijkenissen vertoont met Josse. En de rest van het spel blijkt ook boordevol situaties, personen en voorwerpen uit Bens echte leven te zitten. Ben verliest al snel het verschil tussen fantasie en realiteit uit het oog.