Meragel ha-Shampaniya (2007)

3,71

Israƫl / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Nadav Schirman

Oded Gur Arie kreeg op zijn twaalfde van zijn vader majoor Ze'ev Gur Arie te horen dat hij eigenlijk een spion was voor de Mossad. Hij moest zweren dat hij koste wat het kost dit geheim moest houden. Ze'ev Gur Arie kreeg in 1960 van de Mossad een ander imago toegedicht, die van Wolfgang Lotz, een ex-nazi, nu miljonair en paardenfokker. Zijn opdracht was te infiltreren binnen de kringen van Duitse geleerden die in Egypte werkten aan massavernietigingswapens. Gur Arie verliet zijn zoon en vrouw en werd bekend als 'de champagne spion'. Pas nu breekt zijn zoon de stilte en vertelt de geschiedenis van zijn vader, en die van hemzelf en zijn moeder, levend in de schaduw van de Mossad.

1 BERICHT
avatar van Mads Smikkelsen
geplaatst: 20 februari 2009, 09:55 uur [permalink]
Interessante docu. moeilijk om sympathie te hebben voor de spion, gelukkig werd het verhaal verteld door zijn zoon die een integere uitstraling heeft. Zo vol als het leven was van de spion, zo leeg en eenzaam was zijn oude dag. Het is bizar hoe weinig steun het hele gezin kreeg van de Mossad, flink wat mensenbrachten de nodige offers maar als het op hulp aankwam gaf de Mossad niet thuis. Mooie docu!!