Zigeuners van de Cauberg (2003)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Patrick Bisschops

Op de Valkenburgse Cauberg, waar nu het kuuroord Thermae 2000 ligt, opende Erie Klant-Hagenbeck in 1947 zijn dierentuin en dressuurschool. Klant's Zoo groeide uit tot de toeristische topattractie van het naoorlogse Valkenburg. Echt naam maakte Klant-Hagenbeck met zijn dressuurschool. Avonturiers uit heel Europa en enkele lokale jongeren werden opgeleid tot wat wel het gevaarlijkste beroep ter wereld wordt genoemd, dompteur. Eenmaal opgeleid, werden de dompteurs met hun roofdieren aan de grote internationale circussen verhuurd. De dompteurs van Klant-Hagenbeck groeiden uit tot de absolute wereldtop en werkten voor circussen en filmstudios over de hele wereld. Zo waren ze te zien in films als Quo Vadis, Samson and Delilah en Fritz Lang's Das Indische Grabmal. Uiteindelijk sloot de school in 1971 haar deuren. Patrick Bisschops laat zien hoe de goden van weleer veelal tegenwoordig een teruggetrokken en marginaal bestaan leven.