Het Jaar van de Opvolging (1998)

Nederland
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Frans Weisz
met Rik Launspach, Coen Flink en Pierre Bokma

Vierdelige politieke dramaserie over de opkomst en ondergang van een jonge politicus. Het verhaal speelt zich af in 2010 en Den Haag is nog steeds het politieke centrum van Nederland. Na twaalf jaar succesvol regeren besluit de populaire 75-jarige premier, Willem Rahusen (Coen Flink), zich terug te trekken. Tot ieders verbazing wijst hij de jonge en betrekkelijk onervaren politicus Gijs van Dorp (Rik Launspach) aan als zijn opvolger. In de monarchie verloopt de opvolging minder soepel: de kroonprins heeft weinig zin om zijn moeder als staatshoofd op te volgen.

Fascinerend schouwspel. Zag net nog wat stukjes. Hoewel het toekomstbeeld wat gedateerd oogt, is het verhaal uitermate interessant, gelaagd en wordt er meeslepend gespeeld door grootheden als Rik Launspach, Coen Flink en Pierre Bokma.

Toch apart de Weisz, die enige aversie had tegen televisie, juist door en via dit medium zijn beste werken heeft gerealiseerd (Bij Nader Inzien en deze serie).

avatar van A.L.I.E.N
Ik zou deze Nederlandse SF serie zeer graag zien. Weet er iemand waar ik deze kan krijgen of waneer hij op TV komt. (dat mag hier gewoon, maar het mag ook via PM mail) Alvast bedankt.

3000X bedankt!!!

avatar van A.L.I.E.N
Heb uiteindelijk dan toch de volledige film gezien. Het is weliswaar een lange zit van ruim 3 uur, maar toch wist de film mij wel te boeien. Ook sublieme acteerprestaties van enkele Nederlandse bekendheden zoals: Rik Launspach, Pierre Bokma, Victor Löw en Coen Flink, zorgen voor een aangename sfeer. Deze film laat eigenlijk de Ups en Down van het leven van een Politicus zien, tegen een achtergrond van een Toekomstig Den Haag.

De film speelt zich in het jaar 2010 af. Nu dus, maar in 1998 was dit nog sf. Wie echter vliegende de auto's en super-intelligente robotten verwacht, zal teleurgesteld achterblijven. Nederland is overigens niet Hollywood, en in 1998 was er nog niet zoveel mogelijk qua special effect, dan nu. Maar toch vind ik dat de makers een goed toekomstbeeld hebben neergezet, met hier een daar een Futuristisch apparaatje. Zoals dat TV schermpje op het dashboard in de auto, of de bewegende reclameborden op de achtergrond als Gijs Van Dorp zijn speech doet.

En voor de rest vond ik de film wel vrij interessant, met zachte kleuren en mooi camerawerk. Ik vind trouwens dat de VPRO deze film eens op DVD mag uitbrengen. Een film die zich afspeelt in het jaar 2010, uitbrengen op DVD in het jaar 2010, da zou toch wel leuk zijn . Ik geef deze film in elk geval een 4,5.