Op Zoek naar Joods Amsterdam (1975)

Alternatieve titel: In Search of Jewish Amsterdam

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Philo Bregstein

Herinnering aan Joods Amsterdam is een ode aan de relatie die Amsterdam en de Joden voor de Tweede Wereldoorlog met elkaar onderhielden. Diamantbewerkers, zuurinleggers, leraren, rabbijnen, kleermakers, journalisten, kooplieden, artsen: ze vertellen over hun beroep, hun godsdienst, de oude jodenbuurt, het uitgaansleven, immigratie en zionisme. Zo ontstaat een mozaïek van herinneringen dat een beeld geeft van de tijd tot 1940, waarin Amsterdam en de Joden zoveel voor elkaar betekenden. Daarnaast is de documentaire een geschiedenis van de armoede, de crisistijd, de arbeidersbeweging en de culturele en intellectuele emancipatie van de Joden.