Mariandls Heimkehr (1962)

Oostenrijk

geregisseerd door Werner Jacobs
met Cornelia Froboess, Rudolf Prack en Waltraut Haas

Mariandl (Conny Froboess) ziet haar verloofde Peter (Peter Weck) steeds in gezelschap van andere vrouwen. Ze vlucht naar haar vriend en vaderfiguur mijnheer Windischgruber (Hans Moser). Deze heeft een bouwvallig bedrijf geërfd, waar halfverhongerde paarden wachten op hun vervoer naar Italië. Samen proberen Mariandl en mijnheer Windischgruber de dieren te redden.

Dick2008
Heb de eerste film maar overgeslagen en deze film leek me eigenlijk ook al niets. Drama? nou dan wel met een komisch tintje en behoorlijk veel heimat. Volgens de speelfilmencyclopedie vallen beide films onder de categorie van Schlagerfilms. Al wordt volgens IMDb, in die eerste film nauwelijks gezongen. Ben niet zo weg van Froboess, maar waarom, weet ik niet. Toch blijft juist een van de leukste Duitse liedjes, Zwei kleine Italiener, die ik met grote regelmaat nog steeds draai en die in de film meerdere keren ten gehore wordt gebracht. Het werd in dat jaar door Conny op het Eurosongfestival gezongen en bereikte plaats 6 en sindsdien een evergreen. Een andere liedje, Lady Sunshine and Mr. Moon is ook in de film te horen. The Blue Diamonds hebben het ook nog gezongen. Mariandl is trouwens ook een bekend nummer uit dien tijd. 2.0