Le Bagnard (1951)

Frankrijk

geregisseerd door Willy Rozier
met Pierre Gay, Lucien Nat en Lili Bontemps

De praktijk van Dr. Julien in Marseille bestaat hoofdzakelijk uit de behandeling van drugverslaafden. Op een dag sterft één van zijn patiënten tijdens een chirurgische ingreep en Julien kan de verleiding niet weerstaan: hij steelt het geld van de dode man en verbergt zijn lijk in een kist. Maar de zaak komt aan het licht en wordt verkeerd geïnterpreteerd. Hij wordt veroordeeld voor moord op een junkie en opgesloten in de gevangenis van Cayenne in Frans-Guyana. Hij slaagt er echter in om te ontsnappen en de indianen geven hem onderdak. Wanneer er een epidemie van gele koorts toeslaat in hun stam, krijgt hij de kans om zijn kwaliteiten te bewijzen. Een jonge vrouw helpt hem bij de bestrijding van de ziekte en Julien begint stilaan te beseffen dat er voor hem een nieuw zinvol leven mogelijk is.