L'Histoire de Richard O. (2007)

Frankrijk

geregisseerd door Damien Odoul
met Mathieu Amalric, Rhizlaine El Cohen en Stéphane Terpereau

Richard O. is een slachtoffer van zijn lusten. In de maand augustus ontdekt hij de geneugten van de stad Parijs, hij zal er de grenzen van de erotiek aftasten. 13 ontmoetingen, 13 vrouwen, 13 ervaringen.

Ik had al m'n twijfels, want deze film heeft geen al te beste reputatie, maar inderdaad, het is een zeldzaam vervelende film, waarvan de diepere betekenissen, zo die er zijn, mij totaal zijn ontgaan. Nou ja, je kunt niet alles hebben in dit leven. Richard O. kennelijk ook niet. Hij jaagt op vrouwen, als ik het goed begrepen heb, daarbij geholpen door een wat merkwaardig ogende vriend, maar hij beleeft er weinig lol aan. Hij zoekt de ware, maar kennelijk tevergeefs. Die vriend loopt uiteindelijk wel tegen een vrouw aan die voor hem valt, en het zei hem gegund.

Dat is zo'n beetje wat er gebeurt. Geen idee wat Damien Odoul nou precies met deze film wilde uitdrukken. De dames gaan niet uit de kleren, wat jammer is en Richard O. (Mathieu Amalric) is een vervelende man om naar te kijken. Dat helpt ook al niet mee. Een verhaal zit er niet in, de beelden zijn onsamenhangend en soms onnodig expliciet. De film is niet meeslepend, erotisch, schokkend of interessant. Het is helemaal drie keer niks. Zonde van al dat werk. Het enige pluspunt is dat het maar vijf kwartier duurt.